Page 183 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 183

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        lunmuştur:  Kararın  sorumluluğunu  üstlenen  merci,  bir  kişi  olarak  hâkim
                        değil, kişisel bir otorite olmayan kanundur. Ya da geleneksel metodolojinin
                        de ifade ettiği gibi: Hâkimin karar verme yetkisi, şahsi meşruiyetinden değil
                                                                                          12
                        kanuni  ölçütler  aracılığıyla  sağlanan  nesnel  meşruiyetinden  kaynaklanır.
                        Bu ölçüt, kesindir. Artık bu konuda bir anlaşmazlık söz konusu olamaz.
                            Geleneksel meşrulaştırma yönteminin merkezinde belirli bir dilsel
                        anlam  teorisi  yer  almaktadır.  Bu  teoriye  göre,  dilsel  anlam  metinde
                        nesnel olarak belirlenmiştir ve böylece norm metni ile bu metnin içeri-
                        sinde yer alan hukuk kaidesi arasında bir köprü işlevi görür. Bu teori
                        bir köprü olarak öncelikle, hiç bitmeyen yeni dava akışını aşmak iste-
                        yen hâkime kendisine sorumluluk yüklenmeksizin bir kolaylık sağlar.
                        Kanun bir anlam köprüsü olarak vardır ve yargısal faaliyetten bağım-
                        sız nesnel bir dilsel eser olarak  işlev görmektedir: Hâkimin vermesi
                        gereken bir karar yoktur, aksine hâkim yalnızca bir bilgiyi kavramalı-
                        dır. Norm metnine objektif olarak bir anlam yüklenir. Bu anlam tıpkı
                        bir  mahfaza  gibi,  somut  olaya  uygulanacak  hukuk  kaidesini  içerir.
                        Hukuk uygulayıcısı anlam köprüsünden geçerek norm metninin ardın-
                        daki  hukuk  kaidesine  ulaştığında,  metnin  esaslarını  uygulamış,  bu
                        vazifenin  sonunda  bir  anlam  bilgisine  erişmiş  ve  tam  da  bu  açıdan
                        meşruluk elde etmiştir.


                            c)  Bir Gerekçelendirme Mekanizması Olarak Dil

                            Artık kavram içtihadı (Begriffsjurisprudenz) aşılmış olsa da kav-
                        ramın hukuki öğretisi hala hukukta merkezi bir konuma sahiptir: “Bi-
                        limsel düşünce, var olanı kavramlara tabi kılarak onun üzerinde haki-
                        miyet kurmak demektir.” Hukukta da durum böyledir. Görece daha az
                                                                                          13
                        sayıda  kavramın  yardımıyla  hukuk  dünyasına  hükmetmekteyiz”.
                        Bununla birlikte bu hukuki terimlerin pratikte ele alınışında sorunlarla



                        12    Ayrıca bkz. Looschelders/Roth, a.g.e., s. 7 vd.
                        13    Sohm/Mitteis/Wenger,  Die  Institutionen  des  Römischen  Rechts,  1926,  s.  32,
                            Einleitung.

                                                                                        181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188