Page 163 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 163

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                            a)  Pozitivizm ve Kararcılığın Soyut Alternatifi

                            Eğer hukuki pozitivizmin mutlak ölçütü 393  bir kurgu olarak görü-
                        lürse, kanunun bağlayıcılığına ilişkin sorunlar çözülmez, aksine baş-
                        lar. Burada yapılması gereken iş (Aufgabe), kural platonizmi ve kural
                        şüpheciliği gibi soyut alternatifleri bazı ölçütlere göre sorgulamak ve
                        bu ölçütlerle hukuki söylemdeki daha iyi ve nispeten daha kötü yo-
                        rumları ayırt etmektir.
                            “Postmodern”  hukuk  teorisi,  somut  olayın  ötesine  geçen  bu  tür
                        bağların var olma ihtimalini inkâr ederse, maksadını aşmış olur. Çün-
                        kü  dil  teorisine  özgü  düşünceyi  (Reflexion)  yok  eden  şey,  yalnızca
                        belirli  bir  tartışma  kültürünün  standartlarından  bağımsız  olarak  var
                        olan  mutlak  bağların  ortaya  çıkmasıdır.  Mutlak  bağlar  ve  doğrular
                        dilsel eylem pratiğinde tekrar tekrar çürütülür. Ancak aynı zamanda,
                        göreli bağlar ve gerçeklik yeniden inşa edilir. Elbette – bu dilsel ifade
                        biçimi  bir  kez  uygulanırsa,  dil  konuşmacılar  üzerinde  hiçbir  şekilde
                        bir zorlama uygulamaz ve bu ölçüde de hiçbir bağ haklı kılınamaz. Bu
                        açıdan  bakıldığında,  ilke  olarak  her  bir  önermeden  sonra  herhangi
                        başka  bir  önermenin  mümkün  olduğu  ifadesi  gerçekten  doğrudur 394 .
                        Ancak  gözlem  somutlaştırıldığında,  bu  rastgelelik  oldukça  elverişsiz
                        görünmektedir.  Gerçekten işlevsel her dil  oyunu, her bir önermeden




                        393   Pozitivizm terimi hakkında temel olarak bkz. Friedrich Müller, Positivismus,
                            in: Friedrich Müller, Essays zur Theorie von Recht und Verfassung, 1990, s. 15
                            vd.
                        394   Ayrıca bkz. Lyotard, „Nach“ Wittgenstein, in: Lyotard, Grabmal des Intellektu-
                            ellen, 1985, s. 68 vd., 72: “Prensip olarak, herhangi bir önermeden ‘sonra’, baş-
                            ka  herhangi  bir  önerme  mümkündür.  Genel  olarak  bu  durum  gerekleşmezse,
                            yani  bazı  kombinasyonlar  (Verkettung)  diğerlerinden  daha  fazla  rağbet  görü-
                            yorsa, bunun nedeni kombinasyon kurallarının öğrenme yoluyla ve geleneğin
                            otoritesi altında belirlenmiş olmasıdır.” Ayrıca farklı cümleler arasındaki “boş-
                            luk” ve burada ortaya çıkan çelişki için bkz: Lyotard, Der Widerstreit, 1987, s.
                            207, 229; ve Lyotard, Streitgespräche oder: Sprechen „nach Auschwitz“, o.J.
                            (1987), s. 55; Lyotard,  Sprache, Zeit, Arbeit, in:  Lyotard, Immaterialität  und
                            Postmoderne, 1985. S. 35 vd., 41.

                                                                                        161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168