Page 116 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 116

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                            Habermas’ın önerdiği reaksiyon, günümüzde şüpheciyle tartışmak
                        yerine  şüpheci  hakkında  tartışarak  şüpheciyi  argümantasyonda  son
                        sözü  söylemekten  mahrum  bırakmaktır.  Ancak  bu  usul  stratejik  bir
                        eylem  oluşturur  ve  bu  nedenle  Habermas  tarafından  önerilen  temel
                        norma göre aslında mümkün değildir.  244  Bu zorluk, aşkın pragmatik
                        yaklaşımda daha da belirginleşir. Bu teori çerçevesinde argümantas-
                        yonun temel normuna uymak “öncelikle felsefenin değil, daha ziyade
                        kanunun meselesidir”. 245  Dolayısıyla, argümantasyonun temel normu
                        artık gerçek söylemlerde tasarruf için ortaya konamaz, ancak tersine
                        kabul şartı (Zulassungsvoraussetzung) olarak işlev görür. 246  Aynı ha-
                        reket, nesnel dilsel anlamın yardımıyla kararcılığın üstesinden gelme
                        girişiminde  de  gözlemlenebilir.  Bu  tarafsızlık  hakkında  da  önceden
                        karar verilmesi gerekmiştir.

                            Sonuç olarak kararcılığın üstesinden gelme girişimi, argümantas-
                        yon teorisi çerçevesinde bile temel bir argümantasyon normu olarak
                        kararcılığın gizlice yeniden oluşumuna yol açar: Hoş bir ütopya olan
                        kuralsız konuşma argümantasyona katılımın bir koşulu haline getirilir-
                        se,  tam  da  ortadan  kaldırılmak  istenen  şey  yaratılmış  olur:  Kural
                        (Herrschaft).  Kuralsız  söylem  ideallerinin  pratik  argümantasyon  sü-
                        reçlerinde savunulması ve desteklenmesi yeterlidir. 247  Daha fazlasını
                        yaparsanız  ve  bu  ideallerin  “arkasından  dolanılmasının  mümkün  ol-
                        mayan bir niteliğe sahip olduğunu” ilan ederseniz, sadece onları yok
                        etmiş olursunuz.



                        244   Bu sorun hakkında temel olarak bkz: Lueken, Inkommensurabilität als Problem
                            rationalen Argumentierens, 1992, s. 356 vd.
                        245   Kuhlmann, Ethik der Kommunikation, in: Apel  ve diğerleri (eds.), Politische
                            Philosophie/Ethik 1, 1980, s. 292 vd. s. 305.
                        246   Ayrıca bkz. Lueken, Inkommensurabilität als Problem rationalen Argumentie-
                            rens, 1992, s. 363.
                        247   Bkz. Nanninga, Zur Kritik der konstruktiven Ethik und Theorie des praktischen
                            Wissens, in: Mittelstraß, (ed.), Methodenprobleme der Wissenschaften vom ge-
                            sellschaftlichen Handeln, 1979, s. 273 vd., 277.

                        114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121