Page 102 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 102

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                                             
                        noktası (Fluchtpunkt)  vaadidir. Elde edilen tek şey, gerektiğinde iç
                        monologlar  halinde  kurulan  doğruluk  kanaatleri  (Richtigkeitsüber-
                        zeugungen) lehine kanunun bağlayıcılığının izafileştirilmesidir. 187

                            Peki, söylem teorisi çalışmaları ile elde edilen şey nedir? Teorinin
                        yaklaşımı hukuki faaliyeti sözde mutlak (unhintergehbar) bir a prio-
                        ri’ye bağlamaya çalışmakta, ancak bu a priori’nin keyfi olarak belir-
                        lendiği ortaya çıkmaktadır. Buna karşılık, pratik hukuki faaliyetlerin
                        kanuni bir zorunluluk olarak tarihsel açıdan izafi (relativ) bir a priori
                        olarak  ortaya  koyması  gereken  koşullar,  evrensel  pragmatik  makul
                        gerekçelerin  çekincesine  tabi  olmuştur 188 .  Böylece  hukuki  eylemin
                        izafi  rasyonelliği  yerini  mutlak  bir  rasyonelliğe  bırakır,  ancak  daha
                        yakından incelendiğinde bunun bir yanılsama olduğu ortaya çıkar.

                            2.  Doğru Argümantasyon


                            Jürgen Habermas, içtihat sorunlarıyla doğrudan ilgilenen az sayı-
                        daki  filozoftan  biridir.  Uzman  bilgisiyle  (Expertenwissen)  dolu  bir
                        madene (Bergwerk) girmek bir filozof için yüksek bir risktir. 189  Fakat


                            Çevirmen notu: Bu kelime kıyamete yakın olan zamanı – ahir zamanı – ifade
                            etmektedir.  Yani  dünyanın  sonuna  ve  zamanın  sonuna  gelinmesine  yakınlık
                            olarak izah edilebilecektir.

                        187   Ayrıca bkz. Alexy, Theorie der juristischen Argumentation, 1978, s. 224, dn.
                            11. Buna karşılık gelen bir formülasyon için bkz. Schiffauer „Wortbedeutung
                            und Rechtserkenntnis, 1979” s. 130: “Gerekirse zihinsel monologda söylemsel
                            müzakere”.
                        188   Alexy, Theorie der juristischen Argumentation, 1978, s. 305‘teki formülasyona
                            bkz. Buna göre kanuna bağlılık, sadece kural olay (Regelfall) için makul amaç
                            unsurlarına tercih edilmelidir. Kanuna bağlılık postulasının bu şekilde değişti-
                            rilmesi Habermas’ın metinlerinde daha da anlaşılırdır. Bkz. Habermas, Wie ist
                            Legitimität durch Legalität möglich?, in: KJ 1987, s. 1 vd., 16, Habermas bu
                            amaçla “esnek gerekçelendirme dinamiği (ungehemmte Begründungsdynamik)”
                            figürünü ortaya atar.
                        189   Tabii ki burada özellikle hukuk devleti ilkesi, demokrasi, insan hakları ve hatta
                            devletler arası doğa durumundan yurttaş-devlete (Weltbürgerstaat) geçiş olarak
                            uluslararası hukuktaki gelişmeye ilişkin açıklamalarıyla Habermas’tan bahset-

                        100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107