Page 107 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 107

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                        koymaktır.  Bu  noktada  söylemin  üretilme  kurallarından  kaynaklı  bu
                        düzenin,  bilişsel  düzeydeki  bir  düzende  kararcılığın  unsurunu  içerip
                        içermediğinin incelenmesi gerekir.

                            Kararcılığın  unsuru,  hak  üzerindeki  anlaşmazlığa  dair  kararda
                        yatmaktadır. Daha doğru bir ifadeyle uyuşmazlık, norm metninin dava
                        için ne anlama geldiği konusunda karara bağlanır. Bu unsurun çözümü
                        (Auflösung), ancak bu kararın en azından prensipte bir bilişsel eyleme
                        (Erkenntnisakt) indirgenebilmesi halinde mümkündür. Habermas haklı
                        olarak  kararın  bu  şekilde  bilişe  (Erkenntnis)  indirgenmesinin  norm
                        metninin  semantiğine  dayanamayacağını  belirtmektedir.  Ancak  bu
                        kabul  (Konzession),  Habermas’ın  sorunu  pragmatik  düzeyde  basitçe
                        yeniden  formüle  etmesini  engellemez 208 .  Bu  amaçla,  Habermas  bir
                        metnin  yorumlanmasını,  “olgu  karşıtı  (ve)  zamanı  aşan  bir  anlayış
                        süreci” 209  anlamında, yazarla yapılan bir konuşma olarak kavramsal-
                        laştırır.
                            Böylelikle lafzi bir anlam ortaya koymaya yönelik pratik-semantik
                        süreci, geçerlilik üzerine düşünmenin (Geltungsreflexion) bilişsel ya-
                        pılarına indirgemenin koşulu doğmuştur: Metni anlama, öncelikle an-
                        lama ile ve anlamada bir anlaşmaya varma ile eş tutulmaktadır 210 . Do-
                        layısıyla  Habermas’a  göre,  (pragmatik)  konuşmanın  durumla  ilişkili
                        tüm hallerinde değişmez kalan evrensel kurallar keşfedilebilir. Buna
                        göre, konuşmada bir anlama hedefi saptanmıştır. Habermas, böylece


                        208   Dil hakkındaki geleneksel metafizik varsayımları pragmatik düzeyde yeniden
                            formüle eden böyle bir görüşün eleştirisi için bkz. Broekman, Rechtsfindung als
                            diskursive  Strategie,  in:  Ballweg/Seibert  (eds.),  Rhetorische  Rechtstheorie,
                            1982, s. 197 vd., 207: “Bu bağlamda dilin performatif karakterini vurgulamak,
                            dili kural takip eden eylem olarak oluşturmak ve söz ve eylem ikiliğini (Dua-
                            lität) performatif olanın tanımlaması için esas almaktır.” (s. 207). Habermas’ın
                            açık eleştirisi için ayrıca bkz. s. 204 vd.
                        209   Habermas, Theorie des kommunikativen Handelns, c. 1, 1987, s. 193.
                        210   Bkz.  Habermas,  Was  heißt  Universalpragmatik?,  in:  Habermas,  Vorstudien
                            und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns, 1984, s. 353 vd.,
                            355.

                                                                                        105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112