Page 110 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 110
YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ
laşmaz. Ayrıca (Austin), sınırlı sayıdaki dil kullanımını analiz etmek
için, örneğin Wittgenstein tarafından kullanılandan daha kesin bir kav-
ramlar sistemine (çerçevesine) ihtiyaç olduğu kanaatindedir” 222 . Dil
kullanımlarının evrenselleştirilebilirliğine ve kesin bir kurallar dizisine
yapılan bu güçlü vurgu, iletişimsel yetkinliğin kural sistemine evren-
sel bir temel sağlamasına hizmet eder.
Kapalı bir pragmatik kurallar sisteminin ya da iletişimsel yetkinli-
ğin ön koşulu olarak somut söz ediminde dilsel eylem kurallarının
kontrol edilemeyen dönüşümü hariç tutulmalıdır 223 . Gelenekselliğin,
bir ifadeler zincirinin aynı anlamda tekrarlanabilirliği manasına geldi-
ği iddiası bu amaca hizmet etmektedir. Sadece bu koşul altında, ifade-
ler yerine eylem ifadelerini sisteme uygun bir şekilde çözümleyen
pragmatik bir taksonomi mümkündür.
Bununla birlikte, bir ifade zincirinin (Ausdruckskette) tekrarının
zorunlu olarak aynı manada olması gerektiği, burada tarif edildiği ka-
dar anlaşılır değildir. 224 Bunun nedeni, tekrarın bir dilsel türün birinci
ve ikinci kullanımları arasında ayrım yapması ve bu kullanımları iki
zamana bölerek ötelemesidir 225 . Humboldt’un daha önce işaret ettiği
gibi, anlayışın gerçekleşebilmesi için bireysel çağrışım (Assoziation)
olmaksızın tamamen özdeş bir anlamın varsayılması gerekmediğin-
den, bir ifadeler zincirinin tekrarı a priori olarak aynı anlamda kulla-
nımı garanti etmez. Tekrar, aynı anlamlılık (Gleichsinnigkeit) mana-
sında eş bir kullanım değil, anlamı mevcudu olmayan bir statüye sahip
olan aynı ayırıcı ifadenin farklı bir kullanımıdır. Dolayısıyla her tek-
222 Alexy, Theorie der juristischen Argumentation, 1978, s. 77.
223 Frank, Was ist Neostrukturalismus?, 1983, s. 513 vd.
224 Anlamın kökensel gecikmesi hakkında ayrıca bkz. Somek, Der Gegenstand der
Rechtserkenntnis, 1996, s. 82 vd.
225 Yineleme ve tekrarlama kavramları için bkz. Derrida, Signatur, Ereignis, Kon-
text, in: Derrida, Randgänge der Philosophie, 1976, s. 124 vd., 133 vd. daha
sık. Tekrar teriminin zaman ve an ile olan bağlantısı hakkında ayrıca bkz. Der-
rida, Die Tode von Roland Barthes, o.J. (1987), s. 45.
108