Page 106 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 106

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        bir şekilde yürürlükteki hukukun lafzını aşan bir gerekçelendirme di-
                        namiğini”, “mümkün kılar ve teşvik eder” 203 . Bununla birlikte, hukuki
                        bir kararın “gerekçelendirme dinamiği” normatif bakış açılarını gerek-
                        tirir. Ancak Habermas bunu kanun koyucunun özelliklerinden ve hu-
                        kuk  metodolojisinin  araçlarından  değil,  “ahlaki  bir  argümantasyon
                        mantığından” 204  elde etmek istemektedir. Bu bakış açılarını “esnek bir
                        gerekçelendirme  dinamiği  için  iletişimsel  koşullar” 205   olarak  adlan-
                        dırmaktadır.  Bu  şekilde,  yukarıda  bahsedilen  gerekçelendirme  dina-
                        miği, kanuna bağlılık meselesini ahlak alanına taşır. Bu noktada ka-
                        rarcılığın unsurunun (dezisionistisches Moment) yeniden ele alınması
                        Habermas’ın  söylem  etiğinde  prosedürel  (usuli)  adalet  kavramı  için
                        öne sürdüğü ve: “(...) normatif geçerlilik iddialarının bilişsel bir anla-
                        mı olduğu ve hakikat iddiaları gibi ele alınabileceği” şeklindeki biliş-
                        selliğin önceliğinden (Vorrang) 206   kaynaklanmaktadır 207 .

                            b)  Karardan Bilişe Doğru

                            Prosedürel adalet teorisinin dil teorisinin hangi koşulları çerçeve-
                        sinde  yargısal  karar  unsurunu  bilişsel  bir  yapıya  dönüştürebileceği
                        sorusu ortaya çıkmaktadır. Hukukun uygulanmasına ilişkin pozitivist
                        hukuk uygulaması öğretisi bu amaca, yargısal konuşmaya (richterlic-
                        hes Sprechen) nesnel olarak öngörülmüş dilsel bir düzenin kanıtlan-
                        masıyla ulaşılabileceğini varsaymıştır. Söylem teorisinde amaç, hukuk
                        üretimi  için  yargısal  söylemin  kendisinde  var  olan  bir  düzen  ortaya


                        203   Habermas, Wie ist Legitimität durch Legalität möglich?, in: KJ 1987, s. l vd.,
                            15.
                        204   A.g.e. s. 16.
                        205   A.g.e.
                        206   Ayrıca  bkz.  Gondek,  Die  Universalien  der  Sprache  und  ihre  Parasiten  –  Zur
                            Infrastruktur kommunikativen Rationalität, in: Danielzyk/Volz (Hrsg.), Parabel.
                            Vernunft der Moderne?,1986, s. 104 vd, 109 vd.
                        207   Ayrıca  bkz.  Habermas,  Diskursethik  –  Notizen  zu  einem  Begründungsprog-
                            ramm, in: Habermas, Moralbewußtsein und kommunikatives Handeln, 1983, s.
                            53 vd., 78.

                        104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111