Page 103 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 103

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                        aynı zamanda, hukuk bilimi için yerleşik görüşlerin sorgulanması ve
                        sorunlarının  daha  kesin  bir  tanımına  ulaşılması  için  bir  fırsattır  da.
                        Hukuk felsefesi ve hukuk teorisi meseleleri Habermas’ın sürekli geliş-
                        tirdiği ve  revize  ettiği bir teori  durumuna (Theoriekonstellation)  uy-
                        maktadır. 190  Bunun çıkış noktası, öncelikle dil teorisinde yatan ve Ha-
                        bermas’ın felsefedeki dildeki edimsel dönüşümün teorik cephaneliğine
                        atıfta bulunarak üstesinden gelmek istediği eleştirel bir sosyal teorinin
                        çıkmazlarıdır. 191   Kendisi  teorisinin  mimarisini  (Architektonik)  şu  şe-
                        kilde tanımlamaktadır: “Dil pragmatiği, iletişimsel eylem ve rasyona-
                        lite teorisinin uygulanmasına hizmet etmiştir. Dil pragmatiği eleştirel
                        toplum  teorisinin  temelini  oluşturmuş  ve  söylem  teorisine  yönelik
                        ahlak,  hukuk  ve  demokrasi  anlayışının  önünü  açmıştır.” 192   Haber-
                        mas’ın felsefi müdahalesi hukuk biliminde canlı ve verimli bir tartış-
                        maya  vesile  olmuştur. 193   Elbette,  burada  yalnızca  rasyonel  gerekçe-




                            mek gerekir. Bkz. Habermas, Faktizität und Geltung, 1992; ayrıca bkz. Haber-
                            mas, Die Einbeziehung des Andern, 1996.
                        190   Bunun güncel bir örneği Habermas’ın son zamanlarda hakikat kavramına dair
                            düzeltmeleridir.  Bkz.  Habermas,  Wahrheit  und  Rechtfertigung.  Zu  Richard
                            Rortys  pragmatischen  Wende,  in:  Habermas,  Wahrheit  und  Rechtfertigung,
                            1999, s. 230 vd., 256 vd.
                        191   Ayrıca bkz. Wellmer, Die Bedeutung der Frankfurter Schule heute, in: Wellmer,
                            Endspiele: Die unversöhnliche Moderne, 1993, s. 224 vd.
                        192   Habermas,  Einleitung:  Realismus  nach  der  sprachpragmatischen  Wende,  in:
                            Habermas, Wahrheit und Rechtfertigung, 1999, s. 7 vd., 7.
                        193   Diğer hususların yanı sıra bkz. Keuth, Erkenntnis oder Entscheidung. Zur Kritik
                            der kritischen Theorie, 1993; Hilgendorf, Argumentation in der Jurisprudenz,
                            1991; Schlick, Abenddämmerung oder Morgendämmerung? Zu Jürgen Haber-
                            mas’  Diskurstheorie  des  demokratischen  Rechtsstaats,  in:  Rechtshistorisches
                            Journal 1993, s. 57 vd.; Tönnies, Buchbesprechung: Habermas, Jürgen, Fakti-
                            zität und Geltung, in: Rechtstheorie 1993, s. 386 vd.; Luhmann, Quod omnes
                            tangit .... Anmerkungen zur Rechtstheorie von Jürgen Habermas, in: Rechtshis-
                            torisches Journal 1993, s. 36 vd.; Höffe, Eine Konversion der kritischen Theo-
                            rie?  Zu  Habermas’  Rechts-  und  Staatstheorie,  in:  Rechtshistorisches  Journal
                            1993,  s.  70  vd.;  Engländer,  Grundrechte  als  Kompensation  diskursethischer
                            Defizite? in: ARSP 1995, d. 482 vd.

                                                                                        101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108