Page 101 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 101

Semantik Anlayışın Başarısızlığından Pragmatik Soruna Doğru

                        olarak  değil,  belirli  bir  kültürün  standartlarıyla  ölçülen  göreceli  bir
                        makullüğü (Plausibilität) olan zamansal bir hakikat olarak sunmakta-
                        dır.  Şüpheci,  bu  nedenle  farklı  bir  hakikat  kavramıyla,  metafiziksel
                        olarak  bağlı  felsefi  söylemin  kurallarındaki  değişimle  alakadar  olur.
                        Ancak kişi ona başka bir hakikat iddiasını bahşetmek istemez ve meta-
                        fizik geleneğinin mutlak hakikat iddiasını varsaymaya devam ederse,
                        burada  performatif  bir  çelişki  inşa  edebilir 186 .  Aynı  şekilde  Alexy,
                        hâkimin  yoruma  dair  savıyla  pratik  söylem  teorisinin  kendine  özgü
                        kurallarına  göre  bir  hakikat  oyunu  oynamak  istediğini  kabul  etmek
                        durumundadır.  Ancak  Alexy  pratik  hukuki  çalışmanın  içe  bakışına
                        ters düşen bu durumda, a priori olarak kararın alıntılanan hüküm fık-
                        rasını (Urteilstenor) (ve sadece hukuki olarak değil) dilbilimsel olarak
                        yanlış tanımlayabilir. Bununla birlikte aslında bu değerlendirme, kaçı-
                        nılmaz olduğu iddia edilen ancak somut olarak zayıflatılmış ön varsa-
                        yımlara  (Präsuppositionen)  göre  değil,  belirli  bir  hukuk  kültürünün
                        tarihsel  olarak  belirlenmiş  ön  koşullarına  göre  ölçülmelidir:  Eğer
                                                                                        
                        hâkimin kanuna dayanan geçerli sebepleri yoksa bu karar yanlıştır.

                            Dolayısıyla pratik söylem teorisi, yoruma dair bir savın doğrulu-
                        ğun noktasında dil teorisi açısından uygulanabilir hiçbir ölçüt ortaya
                        koymaz. Geriye kalan tek şey, görünürdeki rasyonelliği pratik düzey-
                        de  keyfiliğe  dönüşen  semantik  karşıtlıklar  için  belirsiz  bir  kesişme







                        185   Ayrıca bkz. Wetzel, “Apocalypse Now”. Der Wahrheitsbegriff der Postmoder-
                            ne?, in: Derrida, Apocalypse, 1985, s. 133 vd., özellikle 137. Derrida, hakikatin
                            zamansallığını vurgulayarak hakikatin “post apokaliptik mekanizmasına” karşı
                            çıkmaktadır. Derrida, Von einem neuerdings erhobenen apokalyptischen Ton
                            in der Philosophie, in: a.g.e., s. 9 vd.
                        186   Bkz. Kimmerle, Verwerfungen. Vergleichende Studien zu Adomo und Haber-
                            mas, 1986, s. 203 vd.
                            Çevirmen  notu:  Burada  ölçü  kanundur.  Kararın  kanuna  uygunluğu  kastedil-
                            mektedir.


                                                                                         99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106