Page 324 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 324

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                            (1) İçsel meşruluk kuralları ve kalıpları, benzerlere benzer muamele
                        etme şeklindeki şekli adalet ilkesine karşılık gelen evrenselleştirilebi-
                                                                        216
                        lirlik  ilkesinin (1.3’) 215  uygulandığı durumlardır.   İçsel gerekçelen-
                        dirme kuralları ve kalıpları hukuki argümantasyonun ana iskeletini
                        oluşturur. Bu şekilde aynı ilke gerek genel pratik söylemin gerekse hu-
                        kuki söylemin temelini oluşturur.

                            (2) Hem genel pratik söylemde hem de hukuki söylemde ampirik
                        argümantasyon, her zaman önemli, çoğu zaman da belirleyici bir rol
                        oynar. Çoğunlukla normatif öncüllerde hemfikir olunurken, olgular
                        üzerinde tartışılır. Bu sebeple, teorik (ampirik) bir söyleme geçişe her
                                                      217
                        zaman izin veren bir kural (6.1),  her iki söylem türünde de geçerlidir.
                        Gerekli olan ampirik bilginin çoğu zaman gereken kesinlikte elde edi-
                        lememesi her iki söylem türünde de ortaya çıkar. Ussal varsayım kural-
                                                                          218
                        ları, her iki söylem türü için de bu yüzden gereklidir.
                            (3) Yorum kanonları olarak özetlenen bazı argüman kalıpları, açık-
                        landığı üzere, hukuki argümantasyonun ussal bir bağlılığına hizmet
                        eder. Diğer argüman kalıpları ise genel pratik tartışmanın türleridir. Me-
                        sela, tartışılan teleolojik argüman kalıbı (J.5) 219  genel çıkarım argüma-
                        nının (4.3) 220  bir şekli olarak görülebilir.

                            (4) Dogmatik hukuk bilimi, pratik söylemin bir hukuk düzeninin
                        varlığı koşulu altında kurumsallaşması olarak anlaşılabilir. Bu kurum-
                        sallaşma sayesinde, yalnızca genel pratik söylemin araçlarıyla mümkün
                                                            221
                        olmayacak kazanımlar elde edilebilir.  Tartışma; zaman, kişi ve içerik
                        bakımından önemli bir gelişmede ilerler. Bu şekilde, karar alma süreci-
                        nin hem tutarlılığı hem de farklılaşabilirliği arttırabilir. İlki doğrudan



                        215  Bkz. yukarıda S. 85 vd., S. 217.
                        216  Bkz. yukarıda S. 248 vd.
                        217  Bkz. yukarıda S. 234, S. 261.
                        218  Bkz. yukarıda S. 234.
                        219  Bkz. yukarıda S. 271.
                        220  Bkz. yukarıda S. 227, S. 266.
                        221  Bkz. yukarıda S. 297 vd.


                        322
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329