Page 352 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 352

7.5 Kanunların Amaçsal Yorumu                                       333

                         7.5.2 Kanunların Subjektif ve Objektif Amaçsal Yorumu

                         Sık olmamakla birlikte bazı durumlarda, bir kanun hükmü Z durumunun elde edilmesi-
                         nin  öngörüldüğünü  kesin  bir  şekilde  belirtmektedir.  Bununla  birlikte,  genellikle  bir
                         kanun hükmü, amaçsal olmayan bir şekilde formüle edilir. Yalnızca Z’nin öngörüldüğü
                         sonucunu destekler. Sonuç, tek başına hükümden çıkmayıp diğer bazı makul öncüllerle
                         birlikte hükmün de dâhil olduğu bir diziden çıkmaktadır. Bununla birlikte, hükmün Z
                         hedefine ulaşmak için bir araç olduğu söylenebilir. Böylece bir kanun hükmünün amaç-
                         sal yorumun amacı şu şekilde ifade edilebilir.

                         Öncül 1:   L hükmü Z hedefine ulaşmak için bir araçtır.
                         Öncül 2:   L’nin, R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmaması hâlinde, Z’ye ulaşılamaz.
                         Sonuç:    L, R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmalıdır.
                         Kanunun amacının dikkate alınması doğaldır. Kanun normlardan oluşur ve bir normun
                         amacı, ifade ettiği bir irade veya amaç olmaksızın anlaşılamaz; karşılaştırma için: yuka-
                         rıdaki bölüm 2.2.1.
                            Yukarıda da belirtildiği gibi zor davalar bakımından kanunun amacı (ratio legis), ya-
                         sama sürecine katılan kişilerin iradelerinden farklıdır. Kanunların ne amacı ne de öneri-
                         len anlamlandırılmaları, sadece bu iradenin tanımlanmasından mantıksal olarak çıkarıl-
                         maz. Amaçla ilgili sonuç yalnızca bazıları (hukuk paradigması çerçevesinde kesin ol-
                         mamakla  veya  doğru  kabul  edilmemekle  birlikte)  makul  olan,  karmaşık  bir  öncüller
                         dizisinden elde edilebilir; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 6.6.2.
                            Başka bir deyişle, kanun metninden ve kanun “yazarlarının” iradesine ilişkin veriler-
                         den kanunun amacına doğru atılan adım bir sıçramadır.
                            Buradan hareketle, kanunların subjektif ve objektif anlamlandırması arasında bir ay-
                         rım  yapılabilir.  Subjektif  anlamlandırma,  yasama  sürecine  katılan  kişilerin  iradesine
                         veya  hazırlık  belgelerine  dayanmaktadır.  Dolayısıyla  subjektif-amaçsal  yorumlama,
                         aşağıdaki iki biçime sahiptir:
                         I

                         Öncül 1:   “Yasa koyucu”, L hükmünü, Z hedefine ulaşmak için bir araç olarak görmektedir.
                         Öncül 2:   L’nin R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmaması hâlinde, Z’ye ulaşılamaz.
                         Sonuç:    L, R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmalıdır.
                         II
                         Öncül 1:   Hazırlık belgelerine göre, L hükmü, Z hedefine ulaşmak için bir araçtır.
                         Öncül 2:   L’nin R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmaması hâlinde, Z’ye ulaşılamaz.
                         Sonuç:    L, R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmalıdır.
                         Kanunların  objektif-amaçsal  yorumu  aşağıdaki  şekilde  ifade  edilebilir:  (Ayrıca  bkz.
                         Alexy 1989, 198 ve devamı).

                         Öncül 1:   Çeşitli hukuki somut nedenlerle ve otorite dayanaklarıyla desteklenen bir yoruma göre,
                                   L hükmü, Z hedefine ulaşmak için bir araçtır.
                         Öncül 2:   L’nin R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmaması hâlinde, Z’ye ulaşılamaz.
                         Sonuç:    L, R kuralını içerdiği şeklinde yorumlanmalıdır.
   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357