Page 304 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 304

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       285

                         6.6  Yasama Hazırlık Belgeleri


                         6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri
                         6.6.1  İlk Düşünceler
                         Bir kanun tasarısı, genellikle bu kanun tasarısının anlamını, nedenlerini ve amaçlarını
                         açıklayan yasama hazırlık belgeleri (travaux préparatoires) ile birlikte gelir.
                         İsveç’te, hazırlık belgelerinin ayrıntıları, yasama sürecinin ilerleyen aşamalarında belir-
                         lenir (karşılaştırma için: Bernitz ve diğerleri 1985, 87 ve devamı).
                         1.  Yasama  inisiyatifi  Hükûmete  veya  Meclise  aittir;  Meclis,  Hükûmetten  bir  yasama
                            komisyonu görevlendirmesini talep edebilir.
                         2.  Hükûmet, yasama komisyonunu veya bazı durumlarda bireysel bir araştırmacı görev-
                            lendirebilir. Sorumlu bakan, bakanlık personeli tarafından hazırlanan ve komisyon ve-
                            ya müfettişe yönelik direktifleri içeren resmî bir açıklama yayımlar. Direktifler “Komi-
                            te Direktifleri” serisinde ve Meclis Raporlarında (riksdagstrycket) yayımlanır.
                         3.  Komite veya müfettiş, “Resmî Devlet Araştırmaları” (Statens offentliga utredningar,
                            SOU) serisinde yayımlanan bir rapor hazırlar.
                            Alternatif olarak, Hükûmet, araştırmayı bir bakanlığın veya merkezi bir idari kuru-
                         mun yürütmesine izin verebilir. Bakanlık, çalışma sonucunda hazırlanan muhtırayı özel
                         bir seri hâlinde yayımlar. Hükûmet ayrıca bir hükûmet komitesi atayabilir.
                         4.  Bakanlık personeli raporu görüşür.
                         5.  Çeşitli kişi ve kuruluşlar görüşlerini sunmak üzere davet edilirler.
                         6.  Rapor tekrar bakanlık bünyesinde görüşülür.
                         7.  Yasama Konseyinden (lagrådet), özellikle de raporun önemli konularla ilgili olduğu
                            durumlarda rapor hakkında bir resmî açıklama yayımlaması istenebilir.
                         8.  Bakanlık bir Hükûmet Tasarısı hazırlar. Bu metinde, bir kanun tasarısı, genel bir gerekçe,
                            her bölüm için ayrı olarak belirtilen özel gerekçeler ve daha önce hazırlanmış belgelerin
                            bir özeti yer alır. Hükûmet Tasarısı yayımlanır ve Meclis Raporlarına dâhil edilir.
                         9.  İlgili  meclis  komisyonu  Hükûmet  Tasarısını  görüşür.  Sonuç  Meclis  Raporlarında
                            yayımlanır.
                         10. Meclis, Genel Kurulda Tasarıyı görüşür.
                         11. Meclis kanunu çıkarır, kanun ilan edilir ve resmî kanunlar külliyatı olan İsveç Ka-
                            nunlar Külliyatı’nda (Svensk författningssamling) yayımlanır.
                            Yeni hukuk arşivlerinin [Nytt juridiskt arkiv (NJA)] II. kısmı, önemli hazırlık belge-
                         leriyle ilgili bir incelemeyi içermektedir.



                         6.6.2 Kanunun Amacı (Ratio Legis)
                         Hazırlık  belgeleri  neden  değerlidir?  Bu  sorunun  hukuk  paradigması  (yani  bağlamsal
                         olarak yeterli hukuki gerekçelendirme) çerçevesindeki yanıtı “çünkü hazırlık belgeleri
                         yasama çalışmalarının bir sonucunu oluştururlar ve biz genellikle bunları dikkate alırız”
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309