Page 308 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 308

6.6 Yasama Hazırlık Belgeleri                                       289

                            masıdır. Örneğin çoğunluk kuralının, insan tercihlerinin yaklaşık olarak hesaba ka-
                            tılmasını sağladığı söylenebilir. Hangi eylemlerin ahlaki açıdan iyi olduğuna karar
                            vermek için yalnızca belirli tercihlere sahip kişilerin sayısına değil, tercihlerin gücü-
                            ne de dikkat edilmesi gerekmektedir.
                         Sonuç olarak, demokrasi kavramı “sınırsız çoğunluk kuralı” ile aynı şey değildir. Bu,
                         diğerlerinin yanı sıra, aşağıdaki demokrasi ölçütleriyle az çok yakından ilişkili olan çok
                         daha  karmaşık  ve  sofistike  bir  kavramdır:  1)  vatandaşların  çıkarlarının  siyasi  olarak
                         temsil edilmesi, 2) çoğunluk kuralı, 3) vatandaşların siyasete katılımı, 4) düşünce özgür-
                         lüğü, 5) diğer bazı insan hakları ve siyasi haklar, 6) hukuk güvenliği 7) kuvvetler ayrılı-
                         ğı ve 8) iktidar sahiplerinin sorumluluğu. Ölçütleri daha kesin bir şekilde ifade etmek ve
                         bunları somut durumlara ve toplumsal düzenlere uygulamak için ahlaki değerlendirme-
                         lere ihtiyaç vardır; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 1.4.2.
                            Dolayısıyla bu demokrasi fikri, herhangi bir geçici meclis çoğunluğunun tüm niyet-
                         lerini derhâl yerine getirme imkânı anlamına gelmez.
                         2.  Diğerlerinin yanı sıra, kanunun anlamlandırılmasına ilişkin bir hukuki görüş, müm-
                            kün olduğunca rasyonel ise doğrudur. Bu rasyonellik fikri son derece karmaşıktır.
                            Gerçek bir hukuki görüşün, mümkün olduğu kadar tutarlı bir dizi kesin, ön varsa-
                            yılmış veya başka şekilde makul olan öncüllerle desteklendiğine işaret eder. Tutarlı-
                            lık, diğerlerinin yanı sıra, sonucun bu tür bir dizi öncül tarafından desteklenmesini
                            vb. gerektirir. Bu şekilde, çok sayıda ifade bir bütün oluşturur. “Kesin” öncüller, tüm
                            insanlar tarafından veya en azından değerlendirilen kültüre ait tüm normal insanlar
                            tarafından doğru kabul edilirler. “Ön varsayılmış” öncüller, değerlendirilen kültüre
                            ait  belirli  bir  uygulama  içerisinde  (ör.  hukuk  paradigması  içerisinde)  doğru  kabul
                            edilirler;  karşılaştırma  için:  yukarıdaki  bölüm  3.3.5.  “Değerlendirilen  kültür”  ve
                            “hukuk paradigması” arasındaki ilişki, hukuku, saf bir ahlak olarak daha değişmez
                            hâle  getirir.  Bu  ilişki  aynı  zamanda  hukuki  muhakemede  konsensüsün  rolünü  de
                            açıklamaktadır.  Dolayısıyla  gerçeklik  hem  tutarlılığa  hem  de  konsensüse  bağlıdır.
                            Konsensüs ile rasyonel söylem arasındaki ilişkiye dikkat edildiğinde (yukarıdaki 4.3.
                            bölüm), hukuki bir görüşün, hukukun değişmezliği ön doğrusuna ve çeşitli tutarlılık
                            ölçütleri ile söylemsel rasyonelliğe dikkat edilerek yapılan bir tartma ve dengeleme
                            eylemi açısından mümkün olduğunca rasyonel olması hâlinde gerçek olduğu sonu-
                            cuna varılabilir. Kısacası, mümkün olduğu kadar tutarlı düşünen ve mükemmel bir
                            söyleme katılan hukukçular tarafından oy birliğiyle kabul ediliyorsa gerçektir.
                            Demokrasi, hukuki muhakeme için en iyi kurumsal çerçeveyi sağlar ve böylece tu-
                         tarlılık ve söylemsel rasyonellik ölçütlerini yüksek oranda yerine getirir. Ancak elbette,
                         demokrasi böyle bir muhakemenin gerçekliğinin yeterli koşulu değildir.



                         6.6.5 Hazırlık Belgelerinin Dikkate Alınması Gerekli midir?

                         Aşağıdaki nedenler, diğerlerinin yanı sıra, kanunların metnini kısa tutan ve ayrıntıları
                         hazırlık belgelerine bırakan yasama tekniğini açıklamaktadır.
                         1.  Bu  teknik,  hazırlık  belgelerinin  yüksek  kalite  standartlarını  karşılaması  koşuluyla
                            hukuk sistemine daha fazla bilgi sağlar. Hazırlık belgelerinde açıklamaları bulunan
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313