Page 311 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 311

292                                              6. Hukukun Kaynakları Doktrini

                               Bu şekilde, mahkemelerin yetkisi gereksiz yere kısıtlanmakta ve yasa koyucunun
                              yetkisi tehlikeli bir şekilde artırılmaktadır (karşılaştırma için: Ekelöf 1951, 28).
                            b.  Hazırlık belgeleri, kanun tasarısında olduğu gibi mecliste yapılan bir tartışmaya
                              tabi tutulmamaktadırlar. Hazırlık belgelerinde, kıdemli memurlar ve siyasetçiler,
                              Meclis tarafından kabul edilmeyecek fikirleri ifade etmiş olabilirler. Bu şekilde,
                              hazırlık  belgelerinin  öneminin  artırılması, bir yanda  Riksdag ile diğer yanda
                              Hükûmet ve üst düzey kamu kurumları arasındaki güç dengesini de bozmaktadır.

                         7.  Hazırlık belgeleri, sonradan değiştirilemez. Hazırlık belgelerinin sonucunda elde edilen
                            hukuki uygulama değiştirilmek isteniyorsa, hata yalnızca hazırlık çalışmalarında olsa
                            dahi kanun metninin değiştirilmesi gerekir (karşılaştırma için: Ekelöf 1958, 94-5).
                            Soyut olarak, hukuki muhakemede, özellikle de kanunların yargısal açıdan anlam-
                         landırılmasında yasama hazırlık belgelerinin kullanılması gerektiği sonucunun lehinde
                         ve  aleyhinde  olan  ele  alınmış  argümanları  tartmak  ve  dengelemek  zordur.  Ancak  İs-
                         veç’teki fiili  durumda, belgelerin dikkate  alınması  gerekmektedir. Aşağıda  bunun ne-
                         denlerinden bazıları verilmiştir.

                         1.  Yasamanın  hızlı  temposu,  yasa  koyucuların  tutarlı,  kesin  ve  eksiksiz  bir  kurallar
                            sistemi oluşturmasını imkânsız kılmaktadır. Yeterli düzeyde değişmez olmayan bir
                            yasa yapmak durumunda kalmaktadırlar. Niyetlerini netleştirmelerinin tek yolu, aynı
                            zamanda ayrıntılı hazırlık belgeleri hazırlamaktır. Bu mümkündür çünkü tutarlılık,
                            kesinlik ve eksiksizlik gereksinimlerinin diyalog şeklinde yazımdaki uygulanabilirli-
                            ği, kural çıkarma sürecindeki uygulanabilirliğine göre daha azdır.
                         2.  Yasamanın  hızlı  temposu,  hukukçulara  kanunları  anlamlandırmaları  için  şerhler,
                            kılavuzlar ve diğer yardımcı araçlar hazırlamak üzere yeterli zaman bırakmamakta-
                            dır. Aynı zamanda, hukuk öğretilerine olan güven, hem bu öğretilerin iyi işler ortaya
                            çıkarma imkânının azalması nedeniyle (yukarıya bakınız) hem de Uppsala ekolün-
                            den  aldığı  (genellikle  hatalı  olmakla  birlikte)  sert  eleştirilerin  bir  sonucu  olarak
                            azalmıştır. Yorumlayıcı, hukuk öğretileri hukuku yeterince değişmez hâle getireme-
                            diğinde, hazırlık belgelerinin ona sağlayabileceği tüm desteğe ihtiyaç duyar.
                         3.  Toplumdaki  hızlı  değişim,  hukukçuların  teamül  hukukuna  olan  güvenini  de  azalt-
                            maktadır. Bu olgusal gerçek, hukukun değişmezliğini azaltmakta ve dolayısıyla ha-
                            zırlık belgelerinden destek alma ihtiyacını artırmaktadır.
                         4.  İsveç için tipik olan siyasi istikrar, yasama belgelerinin ayrıntılarını belirleyen me-
                            murlara  ve  siyasilere  oldukça  yüksek  düzeyde  bir  güven  duyulmasını  gerekçelen-
                            dirmektedir. Beklenildiği üzere, bu kişiler daha düşük bir yetkinliğe sahip olabilirler
                            ancak kural olarak, hazırlık belgelerini belirli çıkarları desteklemek veya diğer ahlaki
                            açıdan sakıncalı amaçlar için kullanmazlar.



                         6.6.6  İsveç Hukukunda Hazırlık Belgelerinin Rolü. Genel
                                Açıklamalar


                         Bağlayıcı olmamakla birlikte, hazırlık belgeleri İsveç mahkemeleri tarafından düzenli
                         olarak takip edilmektedir. Yukarıdaki bölüm 6.2’de geliştirilen terminoloji kullanılarak,
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316