Page 309 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 309

290                                              6. Hukukun Kaynakları Doktrini

                            farklı  kişiler,  farklı  nedenler  formüle  ederler.  Hazırlık  materyalleri  bir  tür  diyalog
                            olarak düşünülebilir (karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 3.2.1). Böylece kanunun
                            anlamlandırılması eylemini gerçekleştiren kişi, tartacağı ve dengeleyeceği çok yönlü
                            bir nedenler “havuzuna” erişim kazanır. Öte yandan, yasa koyucu tüm otorite bilgile-
                            rini doğrudan kanunun metnine koymak zorunda kalırsa hem argümanları hem de
                            karşı argümanları belirtemeyecektir. Bir seçim yapmak zorunda kalacaktır. Yorum-
                            layıcıya sağlanan bilgiler daha az kapsamlı olacaktır. Bu, hukuki muhakemenin tu-
                            tarlılığını azaltacaktır. Yorumlayıcıların dikkate alabileceği ifadelerin sayısı ne kadar
                            fazlaysa  hukuki  yorumlamanın  tutarlılığı  da  o  kadar  fazla  olur;  karşılaştırma  için:
                            yukarıdaki bölüm 4.1.3.
                         2.  Yasa koyucu, kanun metnini kısa tutarak ve ayrıntıları hazırlık belgelerine bırakarak
                            hukuk  sistemine  ahlaki  olarak  gerekçelendirilebilen  bir  esneklik  de  getirmiş  olur.
                            Genel  kurallar,  adil  olamayacak  kadar  katı  olabilir.  Hâkimlere  yukarıda  açıklanan
                            türde bir diyalog yoluyla rehberlik sağlamak ahlaki açıdan daha iyi olabilir.
                            Kapsamlı  hazırlık  belgelerinin  mevcut olması  koşuluyla, aşağıdakiler  genel  olarak
                         hukuki  muhakeme  ve  özel  olarak  kanunların  anlamlandırılması  çerçevesinde  yasama
                         hazırlık belgelerinin dikkate alınmasının bazı nedenleridir.
                         1.  Rasyonel bir yorumlamada mümkün olduğu kadar çok neden kullanılır; karşılaştırma
                            için: tutarlılığa ilişkin yukarıdaki bölüm 4.1.3. Dolayısıyla diğer koşullar aynı kal-
                            mak üzere, hazırlık belgeleri de dâhil, mevcut olan tüm yardımcı unsurların, kanun-
                            ların anlamlandırılmasında kullanılması gerekir.
                         2.  Kanunları yorumlarken, amaçlarına (ratio) dikkat edilmesi gereklidir ve bu, hazırlık
                            belgeleri ile bağlantılıdır.
                         3.  Hazırlık belgeleri, demokratik yasama usulünün bir parçasını oluşturdukları için dikka-
                            te alınmalıdırlar (karşılaştırma için: yukarıya ve ör. Eckhoff 1987, 64’e bakınız).
                         4.  Bir tutarlılık ölçütü olarak adaletin hukuki güvenliğine ve genelliğine saygı göste-
                            rilmesi, kanunların yeknesak şekilde yorumlanmasını gerektirir. Tüm yorumlayıcıla-
                            rın, kanunun kendisinden daha fazla bilgi içermesi kaydıyla, aynı hazırlık belgelerini
                            dikkate  almaları  durumunda  yeknesaklık  geliştirilmiş  olur  (karşılaştırma  için:  ör.
                            Eckhoff 1987, 64; Strömholm 1966, 214 ve 1988, 328).
                         5.  Hazırlık belgelerinin yazarlarının önde gelen uzmanlardan oluşması ve açıklamaları
                            hazırlamak için kayda değer zaman harcamış olmaları kaydıyla görüşlerinin temeli-
                            nin sağlam olması beklenebilir.
                         6.  Yasama  sürecine  katılan  kişiler,  hazırlık  belgelerinin  dikkate  alınmasını  beklerler.
                            Bu bağlamda, aşağıdakiler söylenebilir.
                            a.  Yasa koyucular, yeterince net olmadığı tespit edilen hükümlerle ilgili olarak hazır-
                              lık belgelerinde yorum yapılmış olmasını beklediklerinden, kanun genellikle kısa,
                              soyut ve belirsiz bir şekilde formüle edilir (karşılaştırma için: Eckhoff 1987, 64-5).
                            b.  Mahkemeler, hazırlık belgelerine kayıtsız kalsalardı, “kanunu kabul eden kişilerin
                              hayal kırıklığına uğramak için bir nedene sahip olması” riskiyle karşı karşıya ka-
                              lırlardı (Thornstedt 1960, 243) ve mahkemenin kanunun anlamlandırılması ala-
                              nındaki yetkisini kısıtlayabilirlerdi.
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314