Page 259 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 259
Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları
uzanmaktadır. 227 Bununla birlikte “söylemsel pratik”, “spesifik bir
bilgi üretiminin bütünü olarak anlaşılmaktadır (...): kurumlardan, bilgi
226 Genel bir bakış için bkz. Henne/Rehbock, Einführung in die Gesprächsanalyse,
1978.
227 Yalnızca Foucault’nun çalışmalarına odaklı bir yaklaşım için bkz. Teu-
bert/Busse, Ist Diskurs ein sprachwissenschaftliches Objekt? Überlegungen zu
einer linguistischen Diskurssemantik, in: Busse/Hermanns/Teubert (Eds), Beg-
riffsgeschichte und Diskursgeschichte. Methodenfragen und Forschungsergeb-
nisse der historischen Semantik, 1994, s. 10 vd. Dilsel formlar söz konusu ol-
duğunda, kipler, gösterimler ve ilgeçler incelenir. (Bu eserdeki makaleler bu tür
bir incelemeye ilişkin izlenim oluşturmaktadır, Weydt (ed.), Die Partikeln der
deutschen Sprache, 1979.) Ancak buna ek olarak, katılımcıların kendilerini ko-
nuşmaya dahil ettikleri ve konuşmada kendilerini ortaya koydukları tonlamaya
ilişkin, üsluba yönelik ve sözel olmayan araçlar bulunmaktadır. (Genel bir ba-
kış açısı için bkz. Henne/Rehbock, Einführung in die Gesprächsanalyse, 1978.)
“Dilsel-iletişimler fenomenlere ilişkin detaylı çalışmalar”; konuşmacı değişim-
lerinde konuşma akışlarının iç organizasyonunun uygulamalarında, (Bu alanda-
ki klasik ve öncü bir makale için bkz. Sacks/Schegloff/Jefferson, „A simplest
systematics for the organization of turn-taking in conversation.“ Language 50,
1974, s. 696 vd.) katkıların sıralanması ve paylaşımı, konu yönetimi ve ilgi
çekme gibi konuşma süreçlerinin iç organizasyonunun uygulamalarında, (bu
eserdeki incelemelerde örnekler verilmiştir. Bkz. Meyer-Herrmann (ed.),
Sprechen - Handeln - Interaktion. Ergebnisse aus Bielefelder Forschungspro-
jekten zu Texttheorie, Sprechakttheorie und Konversationsanalyse, 1978.) Ay-
rıca iletişimsel ihtilaflarla baş etme tekniklerinde geçerlidir. (Doğrudan avukat-
lara yönelik olan bu alanda, örnek olarak bu eserdeki çalışmalara bkz.
Schank/Schwitalla (eds.), Konflikte in Gesprächen, 1987.) Sosyal bağları ve
ilişkileri başlatma, sürdürme ve hatta bazen koparma prosedürleri, görünüşte
önemsiz olan selamlaşma ve vedalaşma ritüellerinden, (burada göze çarpmayan
meselelerin görünüşünün fazlasıyla aldatıcı olduğu, örneğin etkileşimciliğin
kriz deneylerinde veya etnometodolojideki mikro analizlerinde gösterilmiştir.
Bu yaklaşıma ilişkin çalışmalar için bkz. Garfinkel, Studies in Ethnomethodo-
logy, 1967; ayrıca bkz. Cicourel, Sprache in der sozialen Interaktion, 1975.) ai-
le sohbetleri, yangın yardım çağrıları, siparişler ve dedikodular gibi gündelik
hayatın iyi ve aynı zamanda kötü yanlarıyla başa çıkma prosedürlerinden, (ör-
nek olarak bkz. Bergmann, Klatsch. Zur Sozialform der diskreten Indiskretion,
1987.) kapsayıcı anlatım ve tartışma biçimlerine (Örneğin bu eserdeki makale-
lere bkz. Ehlich (ed.), Erzählen im Alltag, 1980.) ayrıca okullar, terapi ve da-
nışmanlık gibi toplumsal kurumlardaki (örneğin bu eserdeki makalelere bkz.
Goeppert ed.) Sprachverhalten im Unterricht. Zur Kommunikation von Lehrer
und Schüler in der Unterrichtssituation, 1977; Stitz (ed.), Therapiegespräche.
257