Page 259 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 259

Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
                                        Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları

                        uzanmaktadır. 227   Bununla  birlikte  “söylemsel  pratik”,  “spesifik  bir
                        bilgi üretiminin bütünü olarak anlaşılmaktadır (...): kurumlardan, bilgi


                        226   Genel bir bakış için bkz. Henne/Rehbock, Einführung in die Gesprächsanalyse,
                            1978.
                        227   Yalnızca  Foucault’nun  çalışmalarına  odaklı  bir  yaklaşım  için  bkz.  Teu-
                            bert/Busse, Ist Diskurs ein sprachwissenschaftliches Objekt? Überlegungen zu
                            einer linguistischen Diskurssemantik, in: Busse/Hermanns/Teubert (Eds), Beg-
                            riffsgeschichte und Diskursgeschichte. Methodenfragen und Forschungsergeb-
                            nisse der historischen Semantik, 1994, s. 10 vd. Dilsel formlar söz konusu ol-
                            duğunda, kipler, gösterimler ve ilgeçler incelenir. (Bu eserdeki makaleler bu tür
                            bir incelemeye ilişkin izlenim oluşturmaktadır, Weydt (ed.), Die Partikeln der
                            deutschen Sprache, 1979.) Ancak buna ek olarak, katılımcıların kendilerini ko-
                            nuşmaya dahil ettikleri ve konuşmada kendilerini ortaya koydukları tonlamaya
                            ilişkin, üsluba yönelik ve sözel olmayan araçlar bulunmaktadır. (Genel bir ba-
                            kış açısı için bkz. Henne/Rehbock, Einführung in die Gesprächsanalyse, 1978.)
                            “Dilsel-iletişimler fenomenlere ilişkin detaylı çalışmalar”; konuşmacı değişim-
                            lerinde konuşma akışlarının iç organizasyonunun uygulamalarında, (Bu alanda-
                            ki klasik ve öncü bir makale için bkz. Sacks/Schegloff/Jefferson, „A simplest
                            systematics for the organization of turn-taking in conversation.“ Language 50,
                            1974,  s.  696  vd.)  katkıların  sıralanması  ve  paylaşımı,  konu  yönetimi  ve  ilgi
                            çekme  gibi  konuşma  süreçlerinin  iç  organizasyonunun  uygulamalarında,  (bu
                            eserdeki  incelemelerde  örnekler  verilmiştir.  Bkz.  Meyer-Herrmann  (ed.),
                            Sprechen - Handeln -  Interaktion.  Ergebnisse aus Bielefelder Forschungspro-
                            jekten zu Texttheorie, Sprechakttheorie und Konversationsanalyse, 1978.) Ay-
                            rıca iletişimsel ihtilaflarla baş etme tekniklerinde geçerlidir. (Doğrudan avukat-
                            lara  yönelik  olan  bu  alanda,  örnek  olarak  bu  eserdeki  çalışmalara  bkz.
                            Schank/Schwitalla  (eds.),  Konflikte  in  Gesprächen,  1987.)  Sosyal  bağları  ve
                            ilişkileri  başlatma,  sürdürme  ve  hatta  bazen  koparma  prosedürleri,  görünüşte
                            önemsiz olan selamlaşma ve vedalaşma ritüellerinden, (burada göze çarpmayan
                            meselelerin  görünüşünün  fazlasıyla  aldatıcı  olduğu,  örneğin  etkileşimciliğin
                            kriz  deneylerinde  veya  etnometodolojideki  mikro  analizlerinde  gösterilmiştir.
                            Bu yaklaşıma ilişkin çalışmalar için bkz. Garfinkel, Studies in Ethnomethodo-
                            logy, 1967; ayrıca bkz. Cicourel, Sprache in der sozialen Interaktion, 1975.) ai-
                            le sohbetleri, yangın yardım çağrıları, siparişler ve dedikodular gibi gündelik
                            hayatın iyi ve aynı zamanda kötü yanlarıyla başa çıkma prosedürlerinden, (ör-
                            nek olarak bkz. Bergmann, Klatsch. Zur Sozialform der diskreten Indiskretion,
                            1987.) kapsayıcı anlatım ve tartışma biçimlerine (Örneğin bu eserdeki makale-
                            lere bkz. Ehlich (ed.), Erzählen im Alltag, 1980.) ayrıca okullar, terapi ve da-
                            nışmanlık  gibi  toplumsal  kurumlardaki  (örneğin  bu  eserdeki  makalelere  bkz.
                            Goeppert ed.) Sprachverhalten im Unterricht. Zur Kommunikation von Lehrer
                            und Schüler  in der Unterrichtssituation, 1977; Stitz (ed.), Therapiegespräche.

                                                                                        257
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264