Page 190 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 190

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        dil, dünyadaki toplumsal bir faaliyet ve aynı zamanda toplumsal faali-
                                                                            31
                        yeti ve dünyayı inşa etmenin bir aracı olarak kavranır . Wittgenstein,
                        dil  kurallarının  ve  sosyal  davranışın  bütünlüğünü  dil  oyunu  olarak
                        veyahut uygulamaya daha güçlü vurgu yaparak, yaşam biçimi olarak
                                 32
                        adlandırır . Böyle bir yaşam biçimini benimsemek veya idrak etmek,
                        tıpkı bir tekniğe hâkim olmak gibi, pratik bir süreçtir ve sadece katılım
                        yoluyla gerçekleştirilir. Bir eylemin, bir söz ediminin veya bir metnin
                        anlamını, yazarın niyetini tekrar hatırlayarak yahut yeniden oluştura-
                                33
                        rak değil , esasen pratik bir teknik marifetiyle anlarız. Bir kuralı an-
                        lamak yorumlama değil, aksine onu doğru uygulama kabiliyetimizdir.
                        Dil kurallarının ve metne ilişkin anlamın bu pratik yönü, hermeneutik
                        yaklaşım tarafından gözden kaçırılır.

                            c)  Üçüncü Türün Mutat Bir Düzeni Olarak Dil Kuralları

                            Öncelikle dilin düzeni, bireysel konuşmacının takdirinde olan bir
                        şey değildir. Aksine konuşmacı “özgür” konuşabilmek için, dili önce-
                                                   34
                        den kabul etmek zorundadır . Öte yandan bu düzen, dilin “kendisi”
                        tarafından önceden belirlenmiş salt objektif bir nicelik değildir. Daha
                                                                                          35
                        ziyade bu aşırılıklar arasında, tıpkı “görünmez el (invisible hand)”
                        olarak adlandırılan piyasa fenomeni gibi, üçüncü tür bir fenomen ola-




                        31    Wittgenstein’ın bu bakış açısının izahına ilişkin açıklama için bkz.: Busse, His-
                            torische Semantik, 1987, s. 86 vd., 213 vd.
                        32    Ayrıca bkz. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, 1984, § 23.
                        33    Ayrıca bkz. Wittgenstein, Bemerkungen über die Grundlagen der Mathematik,
                            1984, s. 335: “Dil fenomenini betimlemek için, ne şekilde olursa olsun tek se-
                            ferlik bir olayın değil, bir pratiğin betimlenmesi gerekir”.
                        34    Ayrıca  bkz.  Kirchhof,  Die  Bestimmtheit  und  Offenheit  der  Rechtssprache,
                            1987, s. 11. Burada bireysel konuşma “genel dile (Allgemeinsprache) katılım”
                            şeklinde tanımlanmıştır.
                        35    Görünmez el açıklaması için ayrıca bkz. Rudi Keller, Sprachwandel, 1994; s.
                            87 vd.; Rudi Keller, Zur Theorie sprachlichen Wandels, in: ZGL 1982, s. 1 vd.,
                            11 vd., hukuk düzenlerinin oluşumuna ilişkin daha fazla açıklama için ayrıca
                            bkz.  Nozick, Anarchie, Staat, Utopie, 1978, s. 31 vd.

                        188
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195