Page 303 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 303
Unutulmuş Pragmatik Bağlar:
Mahkeme Kararlarının Dilsel, Sosyal ve Argümantatif Koşulları
nesnelliği doğru ve yanlışın bariz şekilde adil dağılımı ile eşitlemek
anlamına gelir.” 373
Böylece hakikat meselesi, hakikat uğruna mücadelede kimin ken-
di hakikatiyle galip geleceği meselesi haline gelir. Bir başka deyişle:
“Bağlayıcı bir gerçekliğin kabul ettirilmesi bir güç meselesidir.” 374
Gerçi bilindiği üzere bu güç, yargılamanın efendisi olarak atanan
hâkim lehine en baştan eşit olmayan bir şekilde dağıtılmıştır. Fakat
söylemdeki diğer her şey gibi uygulamada da hâkimin bu üstünlüğü,
yalnızca şekli olarak değil, gerçekte de kullanıp kullanamayacağı ve
ne ölçüde kullanabileceği, ayrıca karşısındaki “hukuka tabi olanın”
hâkime tanınan bu üstünlük konusunda nasıl bir görüşe sahip olduğu
net değildir.
3. Yargılama Sürecine Katılanlar
Hukuki kararın dayanması gereken hakikat, yargılama sürecinde
üstün gelmeye yönelik bir güç meselesidir. Öyleyse uygulamada bu
gücün gerçek anlamda yargılama sürecine katılanlar – özellikle bir
yanda hukuka tabi olan, hukuka ilişkin bilgisi olmayan kişiler ve diğer
yanda yargılama sürecinin efendisi olan hâkim – arasında nasıl paylaş-
tırıldığı sorusu ortaya çıkmaktadır. Bu husus, yalnızca mevcut usul
kanunları yoluyla pozisyonların resmi bir tahsisine yapılan basit bir
atıfla halının altına süpürülemez. “Daha ziyade söylem katılımcıları-
nın kimlikleri ve konumları söylem içinde ve söylem üzerinden kuru-
lur ve oluşturulur.” 375 Hâkim için bu durum, yargılamanın efendisi
olarak otoritesine yalnızca kendi resmi makamından dolayı hak ka-
zanmadığı anlamına gelir. Kelimenin tam anlamıyla önce hâkimin bu
otoriteyi söylemsel olarak hak etmesi gerekir. Fakat her şeyden önce
373 Bourdieu, Leçon sur la leçon, in: Bourdieu, Sozialer Raum und Klasse. Leçon
sur la leçon. Zwei Vorlesungen, 1985, S 47 vd., 50.
374 Löschper, Bausteine für eine psychologische Theorie richterlichen Urteilens,
1999, s. 76.
375 Löschper, a.g.e., s. 163.
301