Page 174 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 174

YARGISAL GEREKÇELENDİRME TEORİSİ

                        olarak farklı görüşler arasında da iletişim kurulabilir 414  ve ortak kural-
                        ların baştan imkânsız olmadığı ya da hali hazırda var oldukları varsa-
                        yılmadığı bilinerek gerekçelendirmeler mümkün olabilir. 415

                            Karar karardır. Asla gerekçeler (Gründe) içinde kaybolmaz. Carl
                        Schmitt, bunu liberal anayasal devlet geleneğinden daha açık bir şe-
                        kilde  görebilmiştir.  Ancak  bu,  kararın  normatif  boşluktan  doğduğu
                        anlamına  gelmez.  Burada  hukuk  devleti,  Carl  Schmitt’in  önündedir.
                        Zira  hâkim  sadece  karar  verme  zorunluluğuna  tabi  değildir.  Ayrıca
                        gerekçelendirme  zorunluluğu  da  bulunmaktadır. 416   Karar  unsuru  ne
                        dille ne de argümantasyonla tamamen çözülemese de hükmün kör bir
                        kurala  ve  keyfilik  içeren  bir  uygulamaya  dönüşmemesi  gerekir.
                        Hâkim, iyi gerekçeler olmaksızın verdiği kararın yanına kâr kalmaya-
                        cağını  yargılama  sürecinde  zaten  bilmektedir:  “Kararını  daha  sonra
                        gerekçelendirme  yükümlülüğü,  hâkimi  en  başından  itibaren  karar
                        vermek için gerekli her adımı dikkatlice düşünmeye zorlar.” 417  “Süb-
                        jektif takdire karşı güvence (subjektives Belieben)” 418  olarak gerekçe
                        şartı ile keyfiliğe karşı bir bariyer oluşturulmakta, bu da en azından
                        hâkimin eylemlerini kontrol edilebilir hale getirerek yargı gücünü ra-
                        hatsız  edebilecek  bir  sınırlama  anlamına  gelmektedir. 419   Tanıklığın



                        414   Ayrıca bkz. Lueken, Inkommensurabilität als Problem rationalen Argumentie-
                            rens, 1992, s. 215 vd., özellikle s. 274 vd.
                        415   Ayrıca bkz. a.g.e., s. 237 vd.
                        416   Ayrıca bkz. Esser, Motivation und Begründung richterlicher Entscheidungen,
                            in: Perelman, Foriens (eds.), La motivation des décisions de justice, 1978, s.
                            137 vd., s. 174.
                        417   Schlüter, Das Obiter dictum, 1973, s. 97.
                        418   Isay, Rechtsnorm und Entscheidung, 1929, s. 174.
                        419   Hâkimin  kendisi  ve  üçüncü  kişiler  tarafından  kontrolü  hakkında  ayrıca  bkz.
                            Schlüter, a.g.e., s. 94; Hattenhauer, Die Kritik des Zivilurteils, 1970, s. 59 vd.;
                            Ule, Verfassungsrecht und Verwaltungsprozeßrecht, in: DVB1 1959, s. 537 vd.,
                            s. 542. İdari işlemlerin gerekçelendirilmesindeki bu kontrol işlevi hakkında ay-
                            rıca bkz. Malorny, Die Pflicht zur Begründung von Verwaltungsakten, 1981, s.
                            83 vd.

                        172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179