Page 288 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 288

6.3 Hukukun Kaynaklarına İlişkin Normlar                            269

                         6.3.2 Hukukun Kaynaklarına İlişkin İsveç Doktrininin Karmaşıklığı


                         Hukukun kaynaklarına ilişkin İsveç doktrini son derece esnek ve karmaşıktır. Bu itibarla,
                         örneğin 19. yüzyılın Fransız yorumlamacı hukuk ekolü tarafından savunulan tüm hukuki
                         soruların kanunlara başvurarak cevaplanacağı görüşünden farklılık göstermektedir.
                            İsveç’teki en önemli kaynak normları aşağıdaki içeriğe sahiptir.
                            S1)  Hukuki muhakeme gerçekleştirilirken, yürürlükteki kanunların ve diğer düzen-
                            lemelerin,  eğer  uygulanabilir  düzenleme varsa  otoritenin  dayanakları  olarak kulla-
                            nılması zorunludur.
                            Bu itibarla, tüm mahkemeler ve makamlar, kararlarının gerekçelendirmesinde yürürlükteki ka-
                            nunları ve diğer düzenlemeleri kullanmak zorundadırlar.
                            “Diğer düzenlemeler” ifadesi, Hükûmet, bağlı makamlar ve belediyeler tarafından çıkarılan ge-
                            nel normları ifade eder.
                            Hükûmet, düzenlemeleri:
                            a.  Meclis tarafından verilen yetkiye dayanarak (karşılaştırma için: Anayasa’nın 8. kısmının 6-
                              12. maddeleri);
                            b.  bir kanunun uygulanmasına ilişkin olarak (karşılaştırma için: Anayasa’nın 8. kısmının 13.
                              maddesinin 1. fıkrasının 1. bendi);
                            c.  Anayasa’ya göre Meclis tarafından düzenlenmemesi gereken hususlara ilişkin olarak çıkara-
                              bilir. Bu sonuncusu, Hükûmetin “takdir yetkisi”dir (karşılaştırma için: Anayasa’nın 8. kıs-
                              mının 13. maddesinin 1. fıkrasının 2. bendi).
                            Bağlı makamlar, bir kanun veya Hükûmet tarafından verilen yetkiye dayanarak düzenlemeler
                            çıkarabilirler (karşılaştırma için: Anayasa’nın 8. kısmının 13. maddesinin 3. fıkrası). Buradan
                            hareketle, Ulusal Vergi Kurulu, otoritenin dayanağı olarak kullanılması zorunlu olan bazı norm-
                            ları  yayımlama  konusunda  hukuki  bir  yetkiye  sahiptir;  karşılaştırma  için:  ör.  Belediye  Vergi
                            Kanunu’nun 32. maddesinin 3. fıkrasının 2. bendi.
                            Belediyelerin düzenleme çıkarma yetkisi, Anayasa’nın 1. kısmının 7. maddesi ile 8. kısmının 5.,
                            9. ve 11. maddelerine dayanır.
                         Kaynak norm S1, mahkemelerin ve idari makamların bazı kanun veya düzenlemeleri
                         eski  ve  hatta  geçerliliğini  kaybetme  (desuetudo derogatoria)  temelinde  geçerliliğini
                         yitirmiş  olarak  değerlendirebileceği  gerçeğini  dışlamaz;  karşılaştırma  için:  yukarıdaki
                         bölüm 1.2.7.
                            Yargı  kararlarının  gerekçelendirilmesinde  kanun  ve  diğer  düzenlemelerin  kullanıl-
                         ması yükümlülüğü, mahkemenin bunlardan açıkça alıntı yapmak zorunda olduğu anla-
                         mına gelmez. Ancak kararın hukuki çerçevesinin ne olduğu en azından anlam olarak net
                         olmalıdır. Bir kanun, örneğin zararın uzaklığı sorusu gibi bazı sorunları göz ardı ederse
                         (karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 3.1.2) bir mahkeme, genellikle bir kanunun belirli
                         bir  hükmünden  alıntı  yapmayı  göz  ardı  eder.  Ancak  bir  kanuni  düzenleme  doğrudan
                         uygulanabiliyorsa buna uymamak büyük bir hata olacaktır.
                            Bir kanun veya başka bir düzenleme, hukuki muhakeme çerçevesinde hukukun diğer
                         bazı kaynaklarının uygulanmasının zorunlu olduğuna karar verebilir.
                         a.  Bazı teamül biçimlerinin (örneğin ticari teamül) bu şekilde uygulanması gereklidir.
                            Karşılaştırma için: Sözleşmeler Kanunu’nun 1. ve 10. maddesinin 2. fıkrası; Mal Sa-
                         tış  Kanunu’nun  1.  maddesi,  Komisyon  İşleri  Kanunu’nun  1.  maddesi,  Evlilik  Kanu-
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293