Page 363 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 363

344                                             7. Hukuki Muhakeme Yöntemleri

                            Bazı durumlarda, örneğin adaletin artırılması verimliliğin azalmasına neden olur (ve
                            bunun tam tersi de geçerlidir) ancak kişilerin özgürlüğünü veya eşitliğini tamamen
                            göz ardı eden kararların alınmaması gerekir.
                            Yine de Aarnio, doğru bir şekilde bazı davalarda, çatışan ilkelerden birinin, her yö-
                         nüyle düşünüldüğünde, davada verilen kararı etkilemeyecek şekilde tamamen ortadan
                         kaldırılması gerektiğine işaret etmiştir. Ahde vefa (pacta sunt servanda) ilkesi, örneğin
                         bir sözleşmenin makul olmadığının değerlendirildiği ve bu nedenle bu sözleşmeye hiç
                         uyulmaması gerektiğine karar verildiği bir durumda, bu anlamda ortadan kaldırılabilir
                         (karşılaştırma için: İsveç Sözleşmeler Kanunu, madde 36).


                         7.6.2 Çatışma Normları


                         Hukukçu olmayan bir kişi, örneğin bir dilbilimci, iki hukuk kuralının (mantıksal olarak,
                         fiziksel  olarak  veya  değerlendirme  bakımından)  uyumsuz  olduğunu  düşünürse,  bu
                         uyumsuzluğu açıklayabilir ve belki eleştirebilir ancak ortadan kaldıramaz. Diğer taraf-
                         tan, hukuki yorumlamanın temel amaçlarından biri, uyumsuzlukları ortadan kaldırarak
                         hukuk  sistemini  mükemmel  düzeyde  uyumlu,  daha  tutarlı  ve  söylemsel  açıdan  daha
                         rasyonel hâle getirmektir.
                            Aşağıdaki çatışma normları, hukukçuların hukuk normları arasındaki çatışmaları or-
                         tadan kaldırmalarına yardımcı olur.
                         C1)  Hukuki normlar arasında bir çatışmanın tespit edildiği her durumda, bu normlar
                             yeniden yorumlanarak (ve böylece uzlaştırılarak, uyumlu hâle getirilerek) veya bu
                             normlar arasında bir öncelik sırası düzenlenerek bu çatışmanın ortadan kaldırılma-
                             sı gerekir.
                            İlkeler söz konusu olduğunda, yeniden yorumlama ve uyumlaştırma, öncelik sırala-
                         ması yapmaktan daha kolaydır. Böylece, örneğin adalet ve ekonomik verimlilik ilkeleri
                         bu iki ilkenin aynı anda yüksek düzeyde yerine getirilmesini mümkün kılacak şekilde
                         anlaşılmaya  çalışılabilir.  Öte  yandan,  örneğin  adaletin  her  zaman  verimlilikten  önce
                         gelmesini (dünya yıkılsa da adalet yerini bulsun, fiat iustitia pereat mundus) gerektiren
                         bir öncelik sırasını gerekçelendirmek zor olacaktır.
                         C2)  Birbiriyle çatışan normların yeniden yorumlanması veya öncelik sırasına konulma-
                             sı işlemi, bunun diğer normlar arasında benzer çatışmalarla karşılaşıldığında tekrar
                             kullanılabilecek  şekilde  yapılmalıdır.  Duruma özel,  diğer  ifadesiyle  yalnızca  ele
                             alınan davada uygulanacak bir yeniden yorumlamayı veya bir öncelik sırasını ge-
                             rekçelendirmek için güçlü nedenler gerekir.
                            Bu çatışma normu önemli bir tutarlılık ölçütünü yani genelliği ifade eder; karşılaş-
                         tırma için: yukarıdaki bölüm 4.1.4 ve Alexy’nin kuralı J.8, yukarıdaki bölüm 4.3.4.
                         C3)  Mümkünse,  hukukun  farklı  kaynakları  birbiriyle  uyumlu  olacak  şekilde  yorum-
                             lanmalıdır. Dolayısıyla kanunların, emsal kararların, yasama hazırlık belgelerinin
                             vb. yorumlanması birbirini etkilemelidir (Aarbakke 1966, 499 ve devamı).
                            Bu  nedenle  bir  uyumlaştırma,  genellikle  bir  öncelik  sırası  belirlenmesinden  daha
                         önemlidir. Bu, toplumsal olarak yerleşik hukuki normların ilk bakışa dayalı karakterinin
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368