Page 141 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 141

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                            Bu hakikat kriteri kesinlikle sorunsuz değildir. Fakat, bu kriterin bu-
                        rada tüm yönleriyle tartışılması mümkün değildir. Buradaki tartışma,
                        onun yerindeliğini pratik söylemlerin rasyonelliğinin bir kriteri olarak sı-
                        nırlar. “Söylemin mantığı” yerine, genel olarak, aşağıda sadece “pratik
                        söylemin mantığından” bahsedilecektir.

                            Teorik söylemlerde tümevarımın oynadığı rolü, pratik söylemlerde
                                                                                356
                        genellenebilirlik oynar. Habermas, “evrenselleştirme ilkesi” ni “pratik
                                                                         357
                        aklın kendini ifade ettiği yegâne ilke” olarak niteler.  Ne yazık ki Ha-
                        bermas, – örneğin Hare’in, Baier’in ve Singer’ın görüşlerinin hemen or-
                        taya koyduğu kadar 358  – önemli olan bu ilkeyi sistematik olarak incele-
                        mekten kaçınır.

                            Habermas’ın genellenebilirlik düşüncesiyle ilgili görüşleri aşağıda
                        ayrıntılı olarak tartışılacak olan ideal konuşma durumu teorisine dayan-
                        maktadır. İdeal konuşma durumunda tüm konuşmacılar eşit haklara sa-
                        hiptirler, zorlama yoktur. Böyle bir durumda ancak “herkesin isteyebile-
                        ceği” emirler, normlar vb. üzerinde bir uzlaşmanın mümkün olacağı açık-
                          359
                        tır.  Habermas’ın dediği gibi, normlar aslında ihtiyaçların karşılanma-
                                                                                         360
                        sının veya çıkarların gözetilmesinin imkanlarını düzenlemektedir.
                        “Herkesin isteyebileceği” bir norm, o normun her bireyin ihtiyaçlarının
                        karşılanmasına yönelik olan sonuçlarının ve yan sonuçların herkes tara-
                                                             361
                        fından kabul edilebileceği bir normdur.


                            konusunda henüz net değildir. Ama, hukuk oluşturma sürecimizin koşullarının
                            rasyonel olması için tüm bu ilgi alanlarının dikkate alınması gerekmektedir.”  J.
                            Esser,  Vorverständnis und  Methodenwahl in  der  Rechtsfindung, 2. Aufl.
                            Frankfurt a. M. 1970, S. 10 vd. (italikler bana ait)
                        356   J. Habermas, a.g.e., S. 251.
                        357  J. Habermas, Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus, S. 149.
                        358  Bkz. yukarıda S. 85 vd., S. 118 vd.
                        359   J. Habermas, a.g.e., S. 148.
                        360   J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 251.
                        361  Krş. J. Habermas, Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus, S. 148 vd.: “Eği-
                            timli irade ‘ussal’ olarak adlandırılabilir. Çünkü söylemin ve müzakere durumu-
                            nun şekli özellikleri, bir uzlaşmanın ancak uygun şekilde yorumlanmış genelleş-
                            tirilebilir olan çıkarlar yoluyla gerçekleşebileceğini yeterli olarak garanti eder.

                                                                                        139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146