Page 65 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 65

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                                                                               64
                        da uygun değildir. Çünkü her iki yönteme de izin vermek  bir kenarda
                        dursun, yöntemlerin seçimi dahi bir değerlendirmeye ve bu suretle de
                                          65
                        bir tutuma dayanır.

                            2.4. Stevenson’ın Teorisine Yöneltilen İtirazlar

                            Stevenson’ın teorisine karşı ileri sürülen en önemli itiraz, onun ah-
                                                                           66
                        laki söylemi psikolojik yönden incelenmiş olmasıdır.  Ahlaki ifadele-
                        rin duygusal açıdan önemi, bu ifadelerin duygusal tutumların değiştir-
                        mesini veya sağlamlaşmasını nedensel olarak etkileyebilme gücüne sa-
                        hip olmalarıdır. Argümanlar, psikolojik etki araçlarından başka bir şey
                        değildir. Bu arada kelimelerin ve cümlelerin de psikolojik etkileri ke-
                        sinlikle vardır. Fakat bu etkileri anlamak, kelimelerin anlamlarını ve
                        cümlelerin argüman olarak niteliklerini kavranmaktan ibaret değildir.
                        Doğru veya yanlış bir kavramanın bulunması durumunda ancak “an-
                                             67
                        lam”dan söz edilebilir.  Doğru ve yanlış kavrama sadece, her ikisini de
                        birbirinden ayıracak kurallar var olduğunda söz konusu olabilir. “An-
                                                     68
                        lam uzlaşımsal bir meseledir.”  Ayrıca, argüman olarak öne sürülen bir
                        şey geçerli veya geçersiz olduğunda, ancak bir  “argüman”ın varlığın-
                                         69
                        dan söz edilebilir” .  G’yi sizin iddianıza karşı bir argüman olarak öne
                        sürüyorum; ancak bu argüman ne geçerli ne de geçersizdir” diyen biri,
                        anlamlı bir cümle söylemiyordur. G ya geçerli ya geçersizdir ya da bir



                            yalnızca kanaati veya onayı beyan etmeye hizmet ettiğini düşünen hakikat teori-
                            lerine katılır (Ch. L. Stevenson, Retrospective Comments, S. 219). Bu da metinde
                            öne sürülen argümanı tartışmalı hale getirmektedir. Oysa Stevenson’ın tezi, ah-
                            laki anlaşmazlıkları yalnızca tutumlarla ilgili olarak doğrudan savunulabilir.
                        64    Ch. L. Stevenson, Ethics and Language, S. 156.
                        65    Ch. L. Stevenson, a.g.e., S. 158; Ch. L. Stevenson, Retrospective Comments, S.
                            197.
                        66    Bkz. G. C. Kerner, The Revolution in Ethical Theory, S. 52.
                        67    Grewendorf / Meggle, Zur Struktur des metaethischen Diskurses, S. 18.
                        68    J. O. Urmson, The Emotive Theory of Ethics, S. 34. Ayrıca bkz. G. C. Kerner,
                            a.g.e., S. 47:  “Anlamın her zaman dilbilimine özgü kurallar tarafından yönetil-
                            mesi gerekir.”
                        69    J. O. Urmson, a.g.e., S. 86:  “Her argümanın geçerli veya geçersiz olmasının ana-
                            litik olduğu pekâlâ düşünülebilir.”

                                                                                         63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70