Page 173 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 173

154                                4. Ahlaki ve Hukuki Muhakemenin Nihai Gerekçesi

                         sıra kabul edilmiş sorgulama normlarını takip etmesi gerektiğini, neden “bilgi” sözcü-
                         ğünün toplumsal olarak kabul edilen anlamını takip etmesi gerektiğini her zaman kendi-
                         sine sorabilir. A’yı tatmin edecek kabul edilebilirlik kıstaslarının neler olduğunu nihai
                         olarak,  başka  hiçbir  şey  değil,  sadece  A’nın  düşünceleri,  bakış  açıları  vb.  sisteminin
                         bütünü belirler. B’nin sisteminin bütünü, B’yi tatmin edecek kabul edilebilirlik kıstasla-
                         rının neler olduğunu belirler. Kişi kendi düşünce sisteminden vb. “bir çırpıda” çıkamaz.
                            Genel  olarak,  tutarlılık  ve  konsensüs  arasındaki  ilişki  aşağıdaki  gibidir.  Tutarlılık
                         fikri, bazı epistemolojik sorunları çözmek için yeterli değildir. Daha derine inmek için
                         konsensüs fikrine ihtiyaç vardır. Öte yandan, konsensüs fikri de yeterli değildir. Daha
                         derine inmek için tutarlılık fikrine ihtiyaç vardır.
                            Konsensüsün rolü aynı zamanda yaşam biçimi fikriyle de bağlantılıdır (karşılaştırma için: yuka-
                            rıdaki  bölüm  3.3.4).  Farklı  insanların  düşünceler,  değerler  sistemi  vb.;  kavramlar,  erişilebilir
                            ampirik veriler ve onaylanan değerler bakımından, genellikle nedensel karşılıklı bağımlılık ve
                            ilgili benzerlik ilişkisi içerisindedir. Bu gereklilik yerine getirilmediğinde, “her insan, diğerini
                            aptal ve sapkın ilan eder”. Dolayısıyla büyükçe bir tartışmanın A’nın sisteminde p sonucuna gö-
                            türeceği, B’nin sisteminde ise p olmayan bir sonuca götüreceği bazı konular olabilir. Bu, A ve B
                            arasında rasyonel tartışma ve rasyonel konsensüsü ortadan kaldırır. A ve B’nin düşünce, bakış
                            açısı, değer vb. sistemleri, kendi yaşamlarındaki ilgili konuların çoğu hakkında rasyonel olarak
                            tartışabilecekleri şekilde nedensel karşılıklı bağımlılık ve ilgili benzerlik ilişkisine sahipse, aynı
                            yaşam biçimine aittirler. A ve B rasyonel olarak x (örneğin fizik) hakkında tartışabildiklerinde
                            ama y (örneğin adalet) hakkında tartışamadıklarında, x açısından yaşam biçiminin aynı yönüne,
                            y açısından ise iki farklı yönüne aittirler.
                         Bu nedenlerle, yukarıda geliştirilen gerçek hukuki muhakeme kuramı, Söylemsel rasyo-
                         nellik için konsensüs fikriyle bağlantılı olan, bunun için önceden hazırlanmış bir yere
                         sahiptir. Aynı zamanda, konsensüs ile daha özel bir tarzda bağlantılıdır: Kuramda bü-
                         yük rol oynayan ön varsayılmış öncüller fikri, “değerlendirilen kültür” ve “hukuki para-
                         digma” ile ve dolayısıyla kültür içerisindeki bir tür konsensüs ile ilgilidir.


                         4.3.2  Robert Alexy’nin Rasyonel Pratik Söylem Kuralları


                         Robert Alexy, iyi bilinen bir rasyonel pratik söylem kuramı oluşturmuştur. Pratik bir söy-
                         lem,  değerlendirici  ve  normatif  sorularla  ilgilidir.  Robert  Alexy’nin  formüle  ettiği  bazı
                         rasyonellik kurallarına uyuyorsa, mükemmel düzeyde rasyoneldir. Bu kurallar ne kadar
                         sık ihlal edilirse, söylem o kadar az rasyonel olur. Alexy’nin rasyonellik normları, tartış-
                         manın  sonucunun  şiddete  veya  duygulara  değil,  yalnızca  nedenlere, başka bir deyişle
                         tutarlılığa  bağlı  olmasını  garanti  ettiği  şeklinde  yorumlanabilir.  Mükemmel  bir  pratik
                         söylem,  tam  olarak,  sonuçların  yalnızca  nedenlerin  tutarlılığına  bağlı  olduğu  tartışma
                         türüdür. Dolayısıyla söylemsel rasyonellik için esas/destekleyici rasyonellik gerekir.
                            Kurallardan kısa bir şekilde alıntı yapmak ve bunlarla ilgili bazı yorumlarda bulun-
                         mak istiyorum.
                            Kurallar dizisi beş sınıfa ayrılmıştır. Sınıflandırmanın temeli ile ilgili bazı meseleleri
                         atlıyorum.
                         1.  Temel Kurallar (Alexy 1989, 188 ve devamı)
                            (1.1)  Hiçbir konuşmacı kendisiyle çelişemez.
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178