Page 120 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 120

5.4 “Neden Verimlilik?” ve “Servet Bir Değer midir?” - Marksist Hukuk Kuramı Üzerine …   105

                         konumlarının İskandinav refah devleti modeline uygun olarak optimal şekilde (yeniden)
                         tahsisinin sağlanması için ılımlı refah sosyal politikasının ve sosyal hukukun yararına
                         olacak  şekilde  hukukun  ekonomik  analiziyle  elde  edilen  sonuçların  kullanılmasında
                         doğal bir engel bulunmamaktadır.
                            Hukukun ve ekonominin temel konusu hâlâ cevapsız kalmaktadır: Ekonomik refa-
                         hın, zenginleşmenin ve ekonomik verimliliğin artırılmasına, toplumdaki diğer değerlere
                         göre neden belirleyici bir öncelik verilmesi gerekmektedir? Mevzuatta ve hukukun diğer
                         kurumsal kaynaklarında kabul edilen değerler kümesi, ekonomik işlemlerde yer alanla-
                         rın  tercih  ettiklerinden oldukça  farklı  olabilir.  Richard  Posner ve Guido  Calabresi  ile
                         yapılan  entelektüel  tartışmada  Ronald  Dworkin, konuyu  iki  makalesinin  başlıklarında
                         “Neden  Verimlilik?”  ve  “Servet  bir  Değer  midir?”  şeklinde  yeniden  ifade  etmiştir. 40
                         Dworkin’in  cevabı  son  derece  olumsuzdu:  Ekonomik  zenginlik  ve  ekonomik  refah
                         arayışı, hukuk ve toplum için yeterli bir değer temeli olarak nitelendirilmez ve ekono-
                         mik verimlilik çabası, bireylerin vazgeçilemez haklarının korunmasının yerini alamaz.
                            Dworkin’in kendine ait hukuk yoluyla toplumsal adalet fikri, toplumdaki bireylerin
                         haklarını koruyan ilke argümanlarının, söz gelimi, refah devletinin bazı ortak hedefleri-
                         ni  destekleyen  politika argümanları  üzerindeki  önceliğine  dayanmaktadır.  Dworkin’e
                         göre bireylerin hakları ve ilke argümanları, kolektif hedefler ve politika argümanlarına
                         “baskın” gelirler.  Yine de ekonomik adalete öyle bir konum verilmediği hâlde, hâki-
                                       41
                         min hukuki karar vermede, toplumsal adalete neden baskın bir statü verildiği sorusu,
                         Dworkin  tarafından  cevapsız  bırakılmaktadır.  İkisi  arasındaki  kilitli  öncelik  sırası,
                         Dworkin’in hukuk kuramındaki bir önermedir ve bir refah devletinin ya da özgürlükçü-
                         lüğün değerlerinin aleyhine yeterli desteğe sahip bir argüman değildir.
                            Dworkin, “Why Efficiency?” (“Neden Verimlilik?”) adlı çalışmasında John Rawls’un,
                         sayesinde  toplumsal  sözleşmede  bireysel  özgürlük  ve  toplumsal  eşitlik  için  önkoşulları
                         özetlediği  başlangıç konumu  ile  ilgili  dahiyane  fikrini  onaylayarak  alıntılar.  Burada,
                         Rawls’un etkili kuramı ya da onun Dworkin’in hukuk anlayışıyla ilişkisi üzerine bir tar-
                                           42
                         tışmaya girmeyeceğim. Yine de Posner’ın ya da Calabresi’nin hukukun ekonomik analizi
                         düşüncesinden farklı olarak, Dworkin’in bütünlük olarak hukuk fikri, hukukun kurumsal
                         kaynaklarına ve bunlardan çıkarılan hukuk kuralları ve ilkelerine yer açmaktadır. Kendi
                         doğasından kaynaklanan ikilemleri olsa da Dworkin’in tutarlı yaklaşımı, hukuki müzake-
                         renin sonucunun hukukiliğini ve rasyonalitesini daha iyi garanti eder.

                         40   Dworkin, “Is Wealth a Value?” (“Servet bir Değer midir?”); Dworkin, “Why Efficiency” (“Neden
                            Verimlilik?”). - Her iki makale de Dworkin’in A Matter of Principle (Bir İlke Meselesi) adlı çalış-
                            masında yeniden basılmıştır. Birincisinde Dworkin, Richard Posner’ın konunun klasik anlatımını
                            Economic Analysis of Law adlı çalışmasında değerlendirir. İkincisinde ise Guido Calabresi’nin aynı
                            ölçüde etkili çalışması The Cost of Accidents’i (Kazaların Maliyetleri) değerlendirir.
                         41   Dworkin, “Hard Cases” (“Çetin Davalar”), s. 82-84; Dworkin, “A Reply to Critics” (“Eleştirilere Bir
                            Cevap”), s. 364-366; Dworkin, Law’s Empire (Hukukun Hükümranlığı), eserin değişik yerlerinde.
                         42   Dworkin, “Why Efficiency”, s. 279. - Rawls’un Dworkin için bir model olarak metodolojisine dair;
                            karşılaştırma  için:  Dworkin,  Justice in  Robes (Cübbeli Adalet),  s.  241-261.  Dworkin,  Mayıs
                            2008’de Finlandiya’da yaptığım yüksek lisans seminerine katıldığında ve John Rawls’un toplumsal
                            adalet kuramına karşı hukuk kuramının ilişkisini sorduğumda, Rawls’un müzakereci bir denge ko-
                            nusundaki belirleyici fikrinde ve bütünlük olarak hukuk açısından kendi hukuki müzakere fikrinde,
                            içerikte olmasa da metodolojide hiç kuşkusuz benzerlikler olduğunu kabul etmiştir.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125