Page 119 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 119

104                    5. Felsefi Pragmatizm: Sosyal Etkileri Işığında Değerlendirilen Hukuk

                         meleri ile ilgili konularda ilgili ulusal düzenlemelerine uygulandığında, hukukun eko-
                         nomik analizi ile sağlanan entelektüel alet çantası, evlilik, evlat edinme, ötenazi, çocuk-
                         lara, yaşlılara ve engellilere bakım, insan hakları hukuku ve genel olarak sosyal güven-
                         lik konularından çok daha makul sonuçlar verecektir. İkinci hususta, tamamen ekono-
                         mik veya finansal türden olanlar dışındaki diğer değer konularına öncelik verilmektedir.
                            Benzer şekilde, bilimsel araştırmalarda, edebiyatta, müzikte ve diğer sanat ve zanaat-
                         larda,  ekonomik  yön  genellikle  insan  motivasyonu  bakımından  tek  veya  birincil  itici
                         güç  değildir.  Bu  tür  insani  çabaların,  kültürel  eserlerin  finansmanının,  üretiminin  ve
                         (bazen) alım-satımının ekonomisine indirgenmesi, sanatçıların ya da bilim insanlarının
                         kendilerinin mesleki iştigali ve benlik anlayışlarıyla pek bağdaşmayacaktır.
                            Hukukun ekonomik analizi, Marksist hukuk ve toplum anlayışıyla biraz kararsız bir
                         ilişkiye sahiptir. Hukuk ve ekonomi gibi Marksist kavram da hukuk ve ekonomi arasın-
                         da geçerli olan ilişki üzerine odaklanmış olup, her ikisinde de kurumsal yapılar ve üre-
                         tim güçleri önemli bir role sahiptir. İkisini birbirinden ayıran şey, toplumdaki hukuk ve
                         ekonomi arasında geçerli olan ilişki anlamında, çok farklı bir toplum “metafiziği” anla-
                         yışı ile ilişkilidir. Marksist bir bilim insanı için derin-yapı düzeyindeki ekonomik görün-
                         güler,  toplumdaki  yüzey-yapı  düzeyindeki  ideolojik  görüngülerin  şeklini  ve  seyrini
                         belirler.  Buna  karşılık,  hukukun  ekonomik  analizinde  ekonominin  kurumsal  yapıları
                         veya bu konudaki diğer kurumsal yapılar bakımından, hukuki düzenlemenin ve yargısal
                                                                                39
                         karar vermenin kurumsal modları kurucu olarak kabul edilmektedir. Marksist hukuk ve
                         toplum kuramı, hukuk, ekonomi ve toplum arasında geçerli olduğu düşünülen ilişkilerin
                         tamamen metafizik bir doktrinini gerektirir ve çok fazla husus bu metafiziğin daha spesi-
                         fik  terimlerle  nasıl  tasarlandığına  bağlıdır.  Buna  karşılık,  hukukun  ekonomik  analizi
                         sosyal  felsefedeki  liberal geleneğe ve pragmatist  sosyal mühendislik  fikrine dayanan,
                         son derece araçsal bir hukuk, ekonomi ve toplum kavramına adanmıştır.
                            Hukukun ekonomik analizi ve Marksist bir hukuk ve toplum anlayışı, politik olarak
                         çizginin iki zıt ucundadır. Marksist bir hukuk ve toplum kavramı, toplumsal adalet kav-
                         ramlarını sol ideoloji ve işçi sınıfının çıkarları açısından tanımlarken, hukukun ekono-
                         mik analizi en çok ekonomik verimliliğin olumsuz politik ideolojisinin, piyasa rasyona-
                         litesinin, serbest rekabetin ve toplumdaki kıt kaynakların en verimli şekilde tahsis edil-
                         mesine vurgu yapmaktadır. Ancak söz gelimi, kıt maddi kaynakların ve toplumdaki risk


                         39   Toplumdaki  üretim  güçleri  ve  ilişkileri  ile  kendisine  özerk  bir  öz-üretim  kapasitesi  bahşedilmiş
                            toplumdaki “aşkın-mantıksal” özne olarak sermaye hakkında; karşılaştırma için: Hänninen, Aika,
                            paikka, politikka (Zaman, Yer, Siyaset) - Hänninen’in Georg Lukács’ın toplum kuramını Marksist
                            okuması, her biri kendine özgü özneleri olan üç toplum düzeyini ayırt etme anlamında: (a) bireysel
                            olarak atfedilebilir amaçlara sahip bireysel özneler, (b) ayrı bir sınıf bilincine sahip kolektif özneler
                            ve  (c)  toplumda  kendi  kendini  yeniden  üretme  yasalarını  gözeten  “aşkın-mantıksal”  özne  olarak
                            sermaye, Kaarlo Tuori’nin üç katmanlı yapısı için özgün ilham kaynağı olmuştur. Tuori’nin Criti-
                            cal Legal Positivism (Eleştirel Hukuki Pozitivizm) adlı çalışmasında, Marksist analiz çerçevesi bir
                            ölçüde aşağı çekilerek, şimdi Hans Kelsen’in ve H. L. A. Hart’ın hukuk kuramlarına atıfta buluna-
                            rak özetlenen hukukun daha açık bir şekilde pozitivist bir anlatısına yer açıyor. Yine de yazarın id-
                            dia ettiğinin aksine, Tuori’nin, hukukun daha derin seviyelerinin yasa koyucu ve mahkemeler tara-
                            fından hukuki değişime yönelik ani çabalara karşı koyabildiği çok düzeyli hukuk yapısı fikri, Kel-
                            sen, Hart ve analitik hukuki pozitivizmin diğer ana temsilcileri tarafından savunulduğu gibi gerçek
                            anlamda pozitivist bir hukuk anlayışıyla uzlaştırılamaz. - Bölüm 6.5 Kaarlo Tuori’nin Eleştirel Hu-
                            kuki Pozitivizminin Çözülemez İkilemi’nde konuyu daha derinlemesine ele alacağım.
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124