Page 148 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 148

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        mekânsal ve zamansal sınırları yanında [...] söylem katılımcılarının ruh-
                        sal dayanma sınırları”nın da ideal konuşma durumunu engellediğini be-
                            384
                        lirtir.  Buna benzer bir itiraz, ideal konuşma durumunun gerçekleşip
                        gerçekleşmediğini kesin bir şekilde tespit etmenin asla mümkün olma-
                        masıdır. Örneğin, zorlamanın varlığı konusunda her zaman yanılgıya dü-
                                385
                        şülebilir.  Habermas bu itiraza ideal konuşma durumunun karşı-olgusal
                        karakterine ilişkin teorisiyle karşı çıkar. Habermas’ın ifadesine başvura-
                        cak olursak, ideal konuşma durumu “ne ampirik bir fenomen ne de salt
                        bir kurgudur, daha ziyade söylemlerde kaçınılmaz olarak karşılıklı icra
                                             386
                        edilen bir faraziyedir” . İdeal konuşma durumuna ilişkin bu beklenti
                        esasında “fiilen varılan bir uzlaşıyı ussal bir uzlaşı iddiasına bağlayabile-
                        ceğimizin garantisidir. Aynı zamanda fiilen varılan her uzlaşının da sor-
                        gulanabileceği ve gerekçelendirilmiş bir uzlaşının yeterli bir göstergesi
                                                                           387
                        olup olmadığının sınanabileceği eleştirel bir kıstastır.”  “Söz edimleri-
                        nin icrasında karşı olgusal olarak ideal konuşma durumunun sadece kur-
                        gusal değil, aynı zamanda gerçek olduğunu varsaymamız, olası konuş-
                        manın yapısına dahildir – bunu faraziye olarak adlandırıyoruz. Dilsel
                        kavrayışın normatif esası bu nedenle her ikisidir: beklendik, ama bekle-
                                                       388
                        nen bir temel olarak da etkilidir.”  “Karşılıklı kavrayışın öznelerarası-
                        lığı ne kadar bozulmuş olursa olsun ideal bir konuşma durumunun tasa-
                        rımı, potansiyel konuşma yapısıyla zorunlu olarak iç içe geçer; çünkü her
                                                                                    389
                        konuşma, kasti aldatma olsa dahi, hakikat düşüncesine yönelir.”

                            Sozialtechnologie, Frankfurt a. M. 1972, S. 336; H. Schnelle, Sprachphilosophie
                            und Linguistik, Reinbek bei Hamburg 1973, S. 41.
                        384  J. Habermas, Wahrheitstheorien, S. 257.
                        385  J. Habermas, a.g.e., S. 257.
                        386  J. Habermas, a.g.e., S. 258.
                        387  J. Habermas, a.g.e., S. 258.
                        388   J. Habermas, Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen
                            Kompetenz, S. 140. Ayrıca bkz. J. Habermas, Historischer Materialismus und
                            die Entwicklung normativer Strukturen, in: J. Habermas, Zur Rekonstruktion des
                            Historischen Materialismus, Frankfurt a. M. 1976, S. 11. Habermas burada ileti-
                            şim teorisinin bahsi geçen dört geçerlilik iddiasında “zayıf ama inatçı, nadiren
                            ikrar edilse de asla susturulmayan bir ussallık iddiası”nı aradığından bahseder.
                        389   J. Habermas, Towards a Theory of Communicative Competence, in: Recent So-
                            ciology, Ed.: H. P. Dreitzel, Bd. 2, London 1970, S. 144.


                        146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153