Page 123 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 123

BAŞLICA PRATİK SÖYLEM TEORİLERİ

                        birkaç sınırlama ve niteleme yapılması şartıyla kullanılabilir bir argüman
                        olarak görülebileceğini dile getirmek yeterlidir.

                            Bu takdirde, ahlaki bakış açısını tanımlayan kuralların, koşulların
                        veya kriterlerin nasıl gerekçelendirilebileceği sorusu sorulabilir. Neden
                        bu ahlaki bakış açısı kabul edilmelidir? Kişisel çıkarlara dayanmak ye-
                        terli değildir. Ahlaki bakış açısını benimseyenler, genellikle bunu sınır-
                        landırmak zorundadır. Baier’in akıl yürütmesi bu nedenle şu yolu izler:
                        Ahlaki bakış açısı gerekçelendirilmek isteniyorsa, belirli bir kişinin be-
                        lirli bir durumda neden onu kabul ettiği sorulamaz. Daha ziyade, insan-
                        ların bu bakış açısını benimsediği bir dünyanın, herkesin ahlaksızca dav-
                        randığı bir dünyadan, herhangi bir kimsenin bakış açısından (from the
                                                                                        293
                        point of view of anyone) daha iyi olup olmadığı sorusu sorulmalıdır.

                            3.4.3. Baier’in Teorisine Yönelik Eleştiriler

                            Bu gerekçenin sağlam olup olmadığından kuşku duyulmalıdır. Ah-
                        laki bakış açısını gerekçelendirmek için gelişigüzel bir kişinin bakış açısı
                        şart koşulur. Ancak, kendi kişiliğini göz ardı eden ve herkesin bakış açı-
                        sını benimseyen bir kimse, zaten ahlaki bir bakış açısı benzeri bir şeyi
                        benimsemiş olur. Gerekçelendirme, bu nedenle döngüseldir.
                            Ahlaki bakış açısını tanımlayan koşulların, ahlaki yargıların denet-
                        lenmesi için yeterli kriterler olup olmadığı da ayrıca tartışılmalıdır. Genel
                        öğretilebilir olma koşuluyla ve bu koşulun gerçekleşmesinin üç krite-
                        riyle, son derece şüpheli olan bir dizi ahlaki kural birleştirilebilir. Sadece
                        açıkça dayatılan ırk kanunlarını düşünmek burada yeterlidir. Doğrudan
                        herkesin ortak yararı formülü birçok soruyu açıkta bırakır. Mesela, hem
                        A’nın ve B’nin her birinin 2 yerine 4 birim alması durumunda hem de
                        A’nın 2 yerine 3 birim ve B’nin 2 yerine 5 birim alması durumunda ortak
                                                                                         294
                        bir yarardan söz edilebilir. Oysa ikincisi, pek de adil sayılmayacaktır.
                        Tersine çevrilebilirlik koşulu, Hare’in ahlaki argümantasyon doktrinine


                        293   K. Baier, a.g.e., S. 310.
                        294   Bu türden dağıtım sorunları hakkında bkz. J. Rawls, A. Theory of Justice, Cam-
                            bridge, Mass. 1971, S. 60 vd.

                                                                                        121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128