Page 126 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 126

6.2 Analitik Felsefe Nedir?                                         111

                         1976), ve H. L. A. Hart’ın (1907-1992) eserleri ile örnekleri verildiği üzere Oxford dil
                         bilimsel felsefe ekolünde kendini gösteren dil ve dünya ilişkisine dair çok farklı bir içgö-
                         rü  sağlamıştır.   Analitik  felsefenin  metodolojik  öğretisine  göre,  felsefenin  tek  meşru
                                     10
                         görevi, dil bilimsel analiz yani Wittgenstein’ın Tractatus Logico-Philosophicus ve Car-
                         nap’ın Logische Syntax der Sprache (Dilin Mantıksal Sentaksı) adlı eserlerinde olduğu
                         üzere  dilin  mantıksal  sentaksı  ya  da  alternatif  olarak,  John  L.  Austin’in  How To  Do
                         Things with Words (Söylemek ve Yapmak)  [Türkçe  çevirisi,  çev.  R.  Levent  Aysever,
                         Metis  Yay.  (2020)],  Gilbert  Ryle’ın  The Concept of  Mind (Zihin Kavramı)  [Türkçe
                         çevirisi, çev. Sara Çelik, Doruk Yay. (2011)] ve H. L. A. Hart’ın The Concept of Law
                         (Hukuk Kavramı) eserlerinde olduğu gibi toplumdaki ortak dil bilimsel uygulamaların
                                                  11
                         ve kullanımların bir analizidir.
                            Analitik  felsefe,  Marksist  ve  Heideggerci  felsefe  yaklaşımları  tarafından  özellikle
                         onaylandığı üzere, “felsefe yapmanın” tüm metafizik, idealist veya spekülatif yollarını
                         reddeder.  Analitik  felsefenin  tavizsiz  metodolojik  öğretisine  göre,  bilimde  mantıksal-
                         kavramsal kesinlik izlenmeli ve metafizik idealizme, felsefi iç gözleme, kendiliğinden
                         aşikâr biçimde geçerli ya da a priori doğrulara ya da dünyanın olgularına ilişkin bilim-
                         sel, ampirik olarak doğrulanabilir önermeler üretemeyen diğer felsefi spekülasyonlara
                                                                   12
                         yapılan tüm aldatıcı göndermelerden kaçınılmalıdır.  Martin Heidegger’in (1889-1976)
                         temel  ontolojisinin  varoluşsal  iddiaları,  Viyana Çevresi’nin  şiddetle  eleştirmesi  için
                         kolay bir hedef oluşturmuştur. Heidegger’in kendisinin de yazdığı gibi :
                                                                                  13
                            Araştırılması gereken şey, yalnızca varlıktır ve- başka hiçbir şey; tek başına ve ötesinde varlık -
                            hiçbir şey; yalnızca varlık ve varlığın ötesinde - hiçbir şeydir. Peki bu Hiçlik nedir? ... Hiçlik,
                            yalnızca Değil, yani Değilleme var olduğu için mi vardır? Yoksa tam tersi mi? Değilleme ve
                            Değil sadece Hiçlik var olduğu için mi vardır? ... Şunu iddia ediyoruz: Hiçlik, Değil ve Değil-
                            lemeden  öncedir...  Hiçliği  nerede  arayacağız?  Hiçliği  nasıl  bulacağız?...  Hiçliği  biliyoruz...
                            Kaygı, Hiçliği ortaya çıkarır... Kendisi için ve kendisi nedeniyle kaygılandığımız şey, “gerçek-
                            ten” - hiçbir şeydir. Gerçekten de: Hiçliğin kendisi - böylece - orada mevcuttu... Peki ya bu Hiç-
                            lik nedir? Hiçliğin kendisi hiçliktir.


                         10   Analitik  felsefenin  konusuna  iyi  bir  giriş,  A.P.  Martinich  ve  Ernest  Sosa  tarafından  editörlüğü
                            yapılan iki kitapta verilmiştir: A Companion to Analytic Philosophy (Analitik Felsefenin El Kitabı)
                            Analytic Philosophy: An Anthology (Analitik Felsefe: Bir Antoloji). Benzer şekilde, makaleler der-
                            lemesi olan The Linguistic Turn: Essays in Philosophical Method (Dil Bilimsel Dönüş: Felsefi Yön-
                            tem Üzerine Makaleler), dil bilimsel hareketin felsefedeki çabalarının dengeli bir anlatısını sağlar.
                            Karşılaştırma için: Soames, Philosophical Analysis in the Twentieth Century Vols. 1-2 (Yirminci
                            Yüzyılda Felsefi Analiz Cilt. 1-2).
                         11   Ryle’ın  The Concept of Mind  adlı  çalışması, Hart’ın The Concept of  Law  için  bir model  görevi
                            görmüştür.
                         12   Örneğin psikanalizin kaderi de bilinçsizlik iddiaların ne doğrulanabileceği ne de yanlışlanabileceği
                            için benzerdi.
                         13   Heidegger’in eseri “Was ist Metaphysik?” (“Metafizik Nedir?”) (İtalik yazılar orijinal metindir),
                            aktaran Carnap “The Elimination of Metaphysics Through Logical Analysis of Language” (“Dilin
                            Mantıksal Analizi Yoluyla Metafiziğin Ortadan Kaldırılması”), s. 69’da. “Das Nichts nichtet” temel
                            ifadesi hakkında; ayrıca karşılaştırma için: Waismann, The Principles of Linguistic Philosophy (Dil
                            Bilimsel Felsefenin İlkeleri), s. 334. - Heidegger’in “nichten” ifadesinin türetildiği Almanca “ver-
                            nichten” fiili, (bir şeyi) bozma, hiçleştirme veya yok etme (fiilini) ifade eder. Çeviride kabul edilen
                            İngilizce ifadede, yani fiil olarak kullanılan “hiç kılmak (nothing)”ta benzer bir çağrışım yoktur.
                            Heidegger’in metafiziğinin daha doğru bir çevirisi şöyle olabilir: “hiçlik (kendi kendini) hiçleşti-
                            rir.”
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131