Page 65 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 65

46                                               2. Ahlaki Yargıların Rasyonelliği

                         2.2.4 Pratik İfadelerin Kuramsal Anlamı: Mantıksal/Dilsel
                                Rasyonellik, Esas/Destekleyici Rasyonellik ve Söylemsel
                                Rasyonellik

                         Pratik  ifadelerin  kuramsal  anlamının  önemli  bir  bileşeni,  aşağıda  verildiği  gibi  daha
                         genel ve soyut bir şekilde karakterize edilebilir.
                            Ahlaki değer ifadeleri ve norm belirleyen ifadeler, bazı duygularla ilgili anlamlara
                         sahip  olmalarına  ve  eylem  nedenleri  oluşturmalarına  rağmen  çeşitli  koşullar  ahlaki
                         muhakemenin keyfiliğini sınırlamaktadır.
                         1.  Ahlaki bir ifade genellikle belirli bir dizi öncülün mantıksal olarak doğru bir sonucu
                            olarak  sunulabilir.  Bu  öncüllerin  (a)  dilsel olarak düzgün  ve  (b)  mantıksal  olarak
                            uyumlu olup olmadığı da sorgulanabilir.
                         2.  Ayrıca öncüllerin yeterince tutarlı olup olmadığı da sorgulanabilir.
                         3.  Son olarak, farklı bireyler ahlaki soruları tarafsız ve objektif şekilde tartışabilirler.
                            Kısacası, ahlaki ifadeler rasyonel olarak haklı çıkarılabilir.
                         Hem felsefeciler hem de hukukçular son zamanlarda rasyonelliğe artan bir ilgi göster-
                         mektedirler. Bununla birlikte, rasyonellik kavramı hem muğlak hem de çok farklı alan-
                         lara uygulanabilmektedir. Tümdengelimsel rasyonellik, tümevarımsal rasyonellik, genel
                         olarak bilimsel rasyonellik, eylemlerin rasyonelliği, hedef rasyonelliği, norm rasyonel-
                         lik, sistem rasyonelliği, etik rasyonellik, hukuki rasyonellik, rasyonel muhakeme vb.den
                         bahsedilebilir. Bu çalışmada, ahlaki ve hukuki sonuçlarının yanı sıra pratik sonuçlarına
                         özellikle dikkat ederek rasyonel muhakemeyi, diğer bir deyişle sonuçların rasyonelliğini
                         tartışacağım.
                         Rasyonelliğin üç farklı gereksinimi arasında ayrım yapılabilir. Bu gereksinimler genel
                         olmakla  birlikte  belirsizdir.  Rasyonellik  ölçütlerini  kesin,  içerik  açısından  zengin  ve
                         genel  olarak  geçerli  şekilde  tanımlamak  niyetinde  değilim.  Somut durumlarda  belirli
                         sonuçların ne kadar rasyonel olduğunu, yalnızca ahlaki söylem gösterebilir. Bu çalışma,
                         yalnızca bazı rasyonel ahlaki ve hukuki muhakeme örnekleriyle bağlantılı kavramsal ve
                         felsefi sorunları ele almaktadır.
                            Bir sonucun mantıksal/dilsel rasyonelliği (karşılaştırma için: Aarnio 1987, 189), bu
                         sonucun:
                         1.  mantıksal olarak bir dizi öncülü takip ettiği ve
                         2.  bu öncüllerin mantıksal olarak uyumlu ve dilsel olarak doğru olduğu anlamına gelir.
                            Mantıksal/dilsel rasyonellik asgari bir gereksinimdir. Tutarsız veya dilsel olarak yan-
                         lış öncüllere dayanan bir “gerekçe” elbette değersizdir.
                            Mantık, doğrulukları yalnızca biçimleri yani kavramlara bağlı olan çıkarımları içerir; örneğin
                            “eğer bir kişi evliyse, o zaman bu kişi bekâr değildir” çıkarımı, “eğer...o zaman” ve “değil” gibi
                            mantıksal kelimelerin anlamı nedeniyle doğrudur. Doğruluk değeri olmayan normlar veya değer
                            ifadeleri arasında çıkarımsal bağlantı kurulmuş olsa dahi, bu tür tüm çıkarımların mantıklı oldu-
                            ğunu varsayıyorum.
                         Esas veya destekleyici rasyonellik, rasyonelliğin temel fikrini, amacını oluşturur. Bir so-
                         nucun mükemmel bir esas/destekleyici rasyonelliğe sahip olması, mantıksal olarak yüksek
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70