Page 196 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 196

9.2 Hukuki Kavramlara ve Bunların Sistemik İlişkilerine Dayanan Bir Hukukbilim   181

                         Hans  Kelsen’in  Saf Hukuk  Kuramının  mantıksal-kavramsal  saflığını  büyük  ölçüde  ön-
                         görmüştü. Puchta’nın hukuk bilimi için metodolojik gündemine göre, hukukun ve hukuki
                         yargılamanın sosyal bağlamı, hukuki kavramların ve bunların sistemik ilişkilerinin içsel
                         “mantığını” hayata geçirme sürecinde göz ardı edilebilir (ve hatta aslına bakılırsa, göz ardı
                         edilmelidir). Örneğin, bir başkasının sahip olduğu arazi üzerine bir yol yapma ve bunu
                         kullanma  hakkı  (Wegeservitut),  bu  üçüncü  şahsa  araziyi  kullanma  izni  vermenin  veya
                         vermemenin daha geniş sosyal veya ekonomik etkileri üzerinde düşünmeye gerek kalmak-
                                                                           8
                         sızın, söz konusu araziyi kullanma hakkı olarak tanımlanmıştır.
                            Puchta’nın modelinde, Adolf Julius Merkl’in ve Hans Kelsen’in daha sonraki, huku-
                         ki bir normun geçerliliğini her zaman başka bir üst düzey normdan ve nihayetinde var-
                         sayılan, aşkın-mantıksal temel normdan aldığı şekilci norm hiyerarşisi kavramına tam
                         bir tezat teşkil eden tek bir unsur bulunmaktadır. Puchta’nın hukuki kavramların soya-
                         ğacı  fikrinde,  hukukun  kurucu  unsurları,  yalnızca  hukukun  biçimsel  yapısı  üzerinde
                                                                9
                         değil, maddi içeriği üzerinde de etkiye sahiptir.  Bu nedenle, ceza hukuku bağlamında
                         (hukuki)  kişi,  sorumluluk ve  isnat kabiliyeti  (Kişi,  Verantwortlichkeit, Zurech-
                         nungsfähigkei) kavramları, Puchta’nın konuyla ilgili temel yazılarında yer alan sosyal
                         etik sorular ile bağlantılıdır. Bir hukuki kişi (Rechtssubjekt) kavramı, henüz Kelsen’in
                         saf hukuk kuramında olduğu gibi içerik odaklı tüm etkilerden dikkatle “arındırılmış” bir
                                              10
                         kavram hâline gelmemişti.


                         9.2  Hukuki Kavramlara ve Bunların Sistemik İlişkilerine Dayanan
                              Bir Hukukbilim


                         9.2 Hukuki Kavramlara ve Bunların Sistemik İlişkilerine Dayanan Bir Hukukbilim
                         Hukuki kavramsalcılığın savunucuları için, tüm hukuki bilgiler, tür olarak inşai, siste-
                         mik ve mantıksal-kavramsaldır. Artık, Friedrich Carl von Savigny’nin iddia ettiği gibi
                         “milletin ruhu”nun “organik olarak” gelişen iç mantığını yansıtan şey toplumsal uygu-
                                                                11
                         lamaların tarihsel olarak gelişen bilgisi değildi.  Ancak, doğal hukuk felsefesinin sa-

                         8   Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, s. 21.
                         9   Bununla birlikte, Kelsen’in saf hukuk kuramında bile, lex superior derogat legi inferiori (hiyerarşik
                            olarak üst konumda olan hukuk normu alt konumda olan hukuk normunu ilga eder) ve lex posterior
                            derogat legi priori (sonraki tarihli hukuk normu önceki tarihli hukuk normunu ilga eder) gibi ça-
                            tışma normlarının hukuki yoruma rehberlik etmesine izin verilmekteydi.
                         10   Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft s. 23.
                         11   Savigny’nin hukuk kavramı ile ilgili olarak, Wieacker, Privatrechtsgeschichte der Neuzeit, s. 381-
                            399;  Larenz,  Methodenlehre der  Rechtswissenschaft,  s.  11-18.  -  Savigny’nin  hukuk  kaynakları
                            doktrini ile ilgili olarak Larenz, aşağıdaki hususlara dikkat çekmektedir: “Savigny, çoğunlukla “Be-
                            ruf unserer Zeit” (“Çağımızın Görevi”) adlı monografisinde, sadece mevzuatı değil, aynı zamanda
                            ulusun ortak hukuk kanaati olan Volksgeist’i, tüm hukukun en özgün kaynağı olarak görmüştür. Bir
                            kimsenin böylesine bir hukuki kanaate varabileceği yöntem, hiç kuşkusuz mantıksal çıkarımla de-
                            ğil, doğrudan tecrübe ve gözlemle gerçekleşmektedir.” (Bu çalışmanın yazarı tarafından çevrilmiş-
                            tir.) Karşılaştırma için: “Savigny - zuerst in der Schrift über ‘Beruf unserer Zeit’ - nicht mehr das
                            Gesetz,  sondern  die  gemeinsame  Rechtsüberzeugung  des  Volkes,  den  ‘Volksgeist’,  als  die
                            ursprüngliche Quelle allen Rechtes ansah. Die Form, in der sich eine solche Überzeugung allein
                            bilden  kann,  ist  offenbar  nicht  die  einer  logischen  Deduktion,  sondern  die  der  unmittelbaren
                            Empfindung und Ansschauung.” Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, 13-14.
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201